Voedselveiligheid

Adviezen voor patiënten en bezoekers

Patiënten zijn extra kwetsbaar. Voeding die niet voldoende aan de gestelde kwaliteitseisen voldoet, kan een terugslag betekenen voor de patiënt of extra risico opleveren voor zijn/haar gezondheid. Daarom zijn er in het HagaZiekenhuis strenge eisen en regels opgesteld voor de voedselbereiding. De punten die hierbij voor u van belang zijn en waar u zelf invloed op kunt hebben, leest u in deze folder.

Temperatuur van de maaltijden

Volgens de wettelijke regels worden warme gerechten op minimaal 65°C bij u geserveerd en koude gerechten op maximaal 7°C.

Afwezig tijdens de maaltijd?

Als u afwezig bent tijdens een broodmaaltijd, dan kunt u op een later tijdstip een broodmaaltijd krijgen van de medewerker van het Hotelteam. Wanneer u tijdens de warme maaltijd afwezig bent, dan krijgt u bij terugkomst een warme maaltijd aangeboden. Ook kunt u kiezen voor een broodmaaltijd aangevuld met een nagerecht.

Zuivel en zuivelproducten

Zuivelproducten die u geserveerd krijgt tijdens de maaltijden (zoals nagerechten), mogen na afloop van de maaltijd niet bewaard worden, ook niet in de koelkast. Dit komt doordat de temperatuur van deze producten buiten de koelkast snel oploopt tot boven de 7°C. U kunt de producten veilig eten binnen twee uur na het serveren.

Drinkvoeding

Voor drinkvoeding geldt de volgende bewaartermijn:

  • ongeopend: volgens houdbaarheidsdatum op het flesje
  • geopend: maximaal 2 uur.

Wilt u later in de middag een nagerecht, zoals vla of yoghurt dan kunt u dat krijgen van de medewerker van het Hotelteam.
Als u tijdens de drankenronde kiest voor een zuivelproduct (bijvoorbeeld melk of karnemelk), dan is het advies dit binnen twee uur op te drinken.

Fruit

Appels, bananen en sinaasappels mag u bewaren op uw nachtkastje. Overig fruit, zoals perziken en druiven, moet (voorzien van een sticker met uw naam en datum van plaatsing) bewaard worden in de patiëntenkoelkast voor maximaal drie dagen. Na drie dagen worden deze producten weggegooid. Bij het ontbreken van een sticker worden de producten direct weggegooid.

Pakken vruchtensap

Na opening bewaart u pakken vruchtensap (voorzien van een sticker met uw naam en datum van opening) in de patiëntenkoelkast. Drie dagen na de opening worden de pakken weggegooid. Geopende producten zonder sticker worden direct weggegooid.

Adviezen voor bezoekers

Om infecties door voedsel te voorkomen, geldt ook een aantal regels voor het meebrengen van voedingsmiddelen door uw bezoek.

Adviezen voor aankoop en vervoer

Koop een product dat nog zeker een aantal dagen houdbaar is, bij voorkeur op de dag dat u het meebrengt naar het ziekenhuis. Bewaar het product in uw koelkast tot het moment dat u op bezoek gaat. Vervoer het product naar het ziekenhuis in een koeltas.

Plaatsing in patiëntenkoelkast

Zet bij aankomst de meegebrachte voedingsmiddelen direct in de patiëntenkoelkast. Zet op de producten altijd de naam van de patiënt en de datum van opening/plaatsing. Hiervoor zijn stickers te vinden bij de patiëntenkoelkast. Producten zonder sticker worden direct weggegooid.

THT en TGT

  • THT: ‘Ten minste houdbaar tot’-datum
  • TGT: ‘Ten minste te gebruiken tot’-datum.

Eet producten zonder THT- of TGT-datum direct op.

Tot slot

Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor meegebrachte voedingsmiddelen. Hebt u naar aanleiding van deze brochure vragen, dan kunt u zich wenden tot de medewerker van het Hotelteam van uw afdeling.

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie