Verpleegafdeling Longziekten HagaZiekenhuis Den Haag

Laatste wijziging: 17-09-2023 Foldernummer: 1638


De Longziekten Verpleegafdeling is gevestigd is op de 9 e etage van HagaZiekenhuis Den Haag Op deze afdeling worden patiënten opgenomen met aandoeningen van de longen zoals COPD, astma, longkanker en taaislijmziekte (CF).

Soms worden op deze afdeling ook patiënten van een ander specialisme opgenomen.ij doen ons best om uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. In deze folder vindt u algemene informatie over de dagelijkse gang van zaken op de afdeling.

De opname

Opnamegesprek

Bij uw opname neemt de verpleegkundige met u een gezondheidsvragenlijst (anamnese) door.
De vragen gaan over de voorgeschiedenis van eventuele ziekten en klachten. Op basis van de verzamelde informatie stelt de verpleegkundige in overleg met u vast welke verpleegkundige zorg u nodig heeft. Op deze manier werkt de verpleegkundige samen met u aan een zo goed mogelijke zorg tijdens uw opname.

De verpleegkundige vraagt u welke medicijnen u thuis gebruikt.

Geneesmiddelen tijdens uw opname

Het HagaZiekenhuis streeft naar optimale medicatieveiligheid. De medewerkers van de Ziekenhuisapotheek werken nauw samen met de artsen en verpleegkundigen. Op elke verpleegafdeling is een satellietapotheek aanwezig.

Bij uw opname vraagt de apothekersassistent van het Apotheek Service Punt (ASP) bij uw eigen thuisapotheek gegevens op over de geneesmiddelen die u gebruikt. Als u via meerdere apotheken geneesmiddelen krijgt, is het belangrijk om dit door te geven aan de verpleegkundige of apothekersassistent.

De apothekersassistent kan u ook informatie en advies geven over het juiste gebruik van geneesmiddelen.

Tijdens uw verblijf krijgt u geneesmiddelen van het ziekenhuis. Deze kunnen een andere vorm en kleur hebben dan de geneesmiddelen die u thuis gebruikt, maar de werking is hetzelfde.

Identiteitsbandje

Bij uw opname krijgt u om uw pols een bandje met uw persoonsgegevens (identiteitsbandje). Op dit bandje staan uw naam, geboortedatum, geslacht en de verpleegafdeling waar u verblijft. Zo weten de medewerkers van het ziekenhuis altijd wie u bent, ook in geval van nood. Dit bandje is verplicht. Het is voor uw eigen veiligheid belangrijk dat u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis dit bandje altijd draagt.

Verder staat op het bandje een barcode met een Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN). Deze barcode wordt gebruikt bij het vaststellen van uw identiteit, bijvoorbeeld bij het afnemen van bloed of het toedienen van medicijnen.

Contactpersoon

Medewerkers van het HagaZiekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht. Vanwege de geheim-houdingsplicht en uw privacy, wordt niet zomaar informatie over u aan derden gegeven. Om die reden vragen wij u bij uw opname naar twee contactpersonen. Deze personen zijn aanspreekpunt voor zowel uw naasten, als voor de artsen en verpleging.

Het HagaZiekenhuis geeft alleen aan deze contactpersonen informatie over u. Zij kunnen vervolgens de familie en vrienden op de hoogte brengen. Het is prettig als de contactpersonen op de hoogte zijn van uw privésituatie.

Als u of één van uw contactpersonen een gesprek wil met de behandelend arts, dan kunt u of de contactpersoon dit aangeven bij de verpleegkundige die voor u zorgt. Vaak zijn deze gesprekken met de arts tijdens het middagbezoekuur.

Privacyverklaring HagaZiekenhuis

In de Privacyverklaring van het HagaZiekenhuis vindt u meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens. Deze verklaring volgt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Overgevoeligheid

Als u overgevoelig bent voor bepaalde geneesmiddelen, etenswaren of stoffen is het belangrijk dat u dit aan de verpleegkundige en uw behandelend arts vertelt. Dit wordt in uw medisch en verpleegkundig dossier genoteerd.

Informatie over onderzoek en behandeling

Voorafgaand aan uw opname heeft u van de arts informatie gekregen over uw aandoening en de behandeling, tenzij u met spoed bent opgenomen. Als u bepaalde informatie niet heeft gekregen of mist, kunt u dit vragen aan de hulpverleners op de afdeling. Ook zijn er in het folderrek op de afdeling diverse folders over onderzoeken en behandelingen beschikbaar.

Geef aan als u iets niet begrijpt of als dingen anders gaan dan u verwacht; dan kan de arts of verpleegkundige u uitleg geven.

Als u vragen heeft over de verzorging of vragen over afspraken die de behandelend arts heeft gemaakt, kunt u deze aan de verpleegkundige stellen.

Wel of niet reanimeren

Bij uw opname krijgt u van de arts altijd de vraag voorgelegd of u in het geval van een hartstilstand gereanimeerd wilt worden. Het beleid van het HagaZiekenhuis is dat een patiënt altijd wordt gereanimeerd, tenzij een patiënt aangeeft dit niet te willen. Of als de arts naar aanleiding van de algehele gezondheidssituatie van de patiënt en op basis van professionele kennis en ervaring, inschat dat een reanimatiepoging geen kans van slagen heeft. U kunt in uw medisch dossier vast laten leggen dat u niet gereanimeerd wilt worden.

Voor meer informatie over het wel of niet reanimeren kunt u terecht bij uw behandelend arts of bij de verpleegkundige. Ook is er een folder ‘Wel of niet reanimeren’.

Wie zorgen er voor u

De dagelijkse leiding op de afdeling is in handen van het unithoofd. Het unithoofd is verantwoordelijk voor de aansturing van de verpleegkundigen en de afdelingssecretaresses.

Bij uw behandeling zijn vaak meerdere hulpverleners betrokken, zoals artsen, verpleegkundigen, diëtisten en fysiotherapeuten. Zij werken in teamverband.

De artsen

Naast de medisch specialisten zorgt de zaalarts voor de dagelijkse medische gang van zaken op de afdeling. Iedere zaalarts is verantwoordelijk voor zijn eigen patiënten. De zaalarts is een arts-assistent.
De specialisten, zaalartsen en verpleegkundigen overleggen regelmatig met elkaar.

Op doordeweekse dagen in de ochtend loopt de zaalarts samen met de verantwoordelijke verpleegkundige een korte ronde langs de patiënten op de afdeling. Eenmaal per week tussen
9.00 en 12.00 uur wordt een zogenoemde grote visite gelopen; dan komt naast de zaalarts ook de longarts bij u langs.

De arts maakt tijdens de visite bij u aan bed gebruik van een ‘computer op wielen’ (COW). Dit is een verrijdbare computer. De arts en de verpleegkundige kunnen zo direct informatie over uw behandeling en de voortgang daarvan invoeren. U kunt zelf meekijken naar bijvoorbeeld röntgenfoto’s, de informatie die de arts of verpleegkundige invoert of een toelichting krijgen op laboratoriumuitslagen.

Voor informatie over uw ziekte, het behandelplan en eventuele onderzoeken kunt u de zaalarts raadplegen. U kunt uw vragen ook stellen als de arts visite loopt op de afdeling. Het is raadzaam tijdens deze uren op de afdeling te blijven. Als u de afdeling wilt verlaten, vertelt u dit dan aan de verpleegkundige.

Het HagaZiekenhuis vindt het belangrijk dat er goed contact is tussen patiënt en hulpverleners.
Zo mogelijk vraagt u iemand uit uw eigen omgeving bij een gesprek aanwezig te zijn. Twee mensen horen meer dan één.

De verpleegkundigen

Op de afdeling is een vast team van verpleegkundigen, verpleegassistenten, leerlingen en stagiaires verantwoordelijk voor uw verpleging en verzorging. Zij zijn direct betrokken bij uw verpleging en uw eerste aanspreekpunt. Wij doen ons best om u gedurende de opname zoveel mogelijk door enkele vaste verpleegkundigen te laten verzorgen die volledig op de hoogte zijn van uw situatie. Dit kan ook een verpleegkundige in opleiding zijn, die onder verantwoording van een gediplomeerd verpleegkundige, zorg voor u draagt.

Deze verpleegkundige is aanspreekpunt voor u en uw familie en is tevens verantwoordelijk voor de gang van zaken rond uw verblijf.

In een ziekenhuis gaat de zorg dag en nacht door. Om die reden krijgt u ’s avonds en ’s nachts met andere verpleegkundigen te maken. De verpleegkundigen houden elkaar op de hoogte van uw situatie tijdens overdrachten die op vaste tijden plaatsvinden.

Wij proberen uw verblijf op de afdeling zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Met vragen over uw verpleging kunt u altijd bij de verpleegkundigen terecht.

De laborant

Elke dag komt de laborant rond 8.30, 14.00, 17.00 en 20.00 uur op de afdeling voor het afnemen van bloed. De laborant komt alleen bij u langs als de arts een bloedonderzoek heeft aangevraagd.
De verpleegkundige laat u dit dan weten.

Het Hotelteam

Het Hotelteam bestaat uit voedingsassistenten, huishoudelijk medewerkers en een zorgondersteuner.
Zij serveren dagelijks de maaltijden en kunnen u helpen bij het maken van uw keuze. Ook kunnen zij u uitleg geven over het gebruik van de telefoon of de HagaPatiëntenPC. Zij houden uw kamer schoon en opgeruimd of gaan bijvoorbeeld met u mee voor een boodschap in een van de ziekenhuiswinkels.
Ook reinigen zij de bedden na ontslag van een patiënt.

De zorgondersteuner ondersteunt de verpleegkundigen met de dagelijkse zorgverlening aan u. Zij kan u helpen met bijvoorbeeld uw lichamelijke verzorging en/of toiletgang.

De afdelingssecretaresse

De afdelingssecretaresse zorgt voor de administratieve zaken op de afdeling.

Als u naar een andere zorginstelling gaat, regelt zij indien nodig het vervoer. Dit gaat in overleg met u en de verpleegkundige.

Geestelijk verzorgers

Bij ziekte kunnen vragen bij u boven komen over de zin van het leven, over kwetsbaarheid en kracht, over sterven. De geestelijk verzorgers zijn er om naar u te luisteren en met u in gesprek te gaan. Zij sluiten aan bij uw verhaal en uw kijk op het leven. Als u wilt, kunt u een voorkeur aangeven, afhankelijk van uw eigen levensbeschouwelijke achtergrond. U kunt de arts of verpleegkundige vragen om contact met hen op te nemen. U kunt hen ook zelf bellen op (070) 210 3835, iedere werkdag tussen 9.00 - 17.30 uur. In deze folder stellen zij zich aan u voor: http://folders.hagaziekenhuis.nl/1917

Uw kamer

De patiëntenkamers

Op de Longziekten Verpleegafdeling zijn 44 bedden die als volgt verdeeld zijn:

  • 4 kamers met 4 bedden
  • 28 kamers met 1 bed.

Bij alle kamers is een toilet en doucheruimte. Iedere patiënt heeft een vaste (kleding)kast, een nachtkastje en een eigen kluisje voor persoonlijke eigendommen.

Waardevolle bezittingen en grote geldbedragen kunt u beter aan uw begeleider of uw bezoek mee geven. Het HagaZiekenhuis is, ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen, niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal van eigendommen.

Kluisje

Om de eerste keer het kluisje te openen, toetst u de code 1234 in. Daarna kunt u het kluisje instellen met een zelf te kiezen 4-cijferige code (de persoonlijke code):

  • Toets de persoonlijke code in.
  • Druk op de ENTER-knop.
  • Sluit de kluis en druk op de CLOSE-knop.

Openen van het kluisje: toets de persoonlijke code in.

Sluiten van het kluisje: toets de persoonlijke code in, druk op de ENTER-knop en druk op de CLOSE-knop.

Vergeet niet bij uw ontslag uw persoonlijke eigendommen uit het kluisje te halen en het kluisje met de deur open achter te laten.

Oproepen van de verpleegkundige

Als u de verpleegkundige nodig heeft, drukt u op de rode knop van de afstandsbediening van het verpleegkundig oproepsysteem. Uw oproep gaat direct naar de verpleegkundige die u op die dag verzorgt.

De verpleegkundige heeft een draagbare telefoon bij zich waarop uw oproep verschijnt. Hij/zij komt naar u toe of vraagt u via dit oproepsysteem waarmee hij/zij u kan helpen. Als uw eigen verpleegkundige u op dat moment niet te woord kan staan, wordt uw oproep automatisch doorgeschakeld naar een collega verpleegkundige.

Bediening van het bed

Aan uw bed hangt een afstandsbediening waarmee u (delen van) uw bed omhoog/omlaag kunt zetten. Om de afstandsbediening te activeren drukt u eerst op de groene knop.

HagaPatiëntenPC (HPPC)

Boven elk bed hangt een televisiescherm met toetsenbord en een afstandsbediening. Dit is de HagaPatiëntenPC, hierna HPPC genoemd.

Hiermee kunt u kosteloos:

  • televisie kijken of naar de radio luisteren
  • in de regio naar 070 en 0174 nummers bellen (daar buiten is niet mogelijk)
  • internet gebruiken
  • spelletjes spelen
  • maaltijden bestellen
  • een medewerker van het Hotelteam oproepen
  • meekijken met de verpleegkundige of uw arts in uw verpleegkundig of medisch dossier.

HagaPatiëntenPC opstarten

Bij uw opname ontvangt u van de afdelingssecretaresse een eigen pas om de HPPC te kunnen gebruiken. Deze pas steekt u in de telefoonhoorn, zodat het telefoonnummer op de pas nog zichtbaar is. Dit is het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. Hetzelfde nummer verschijnt ook op het beeldscherm als de pas is ingevoerd. Een medewerker van het Hotelteam kan u uitleg geven over de mogelijkheden en bediening van de HPPC.

De pas levert u bij uw ontslag weer in. De pas is eigendom van het ziekenhuis en werkt alleen in de HPPC van het HagaZiekenhuis.

Telefoon

U kunt via de HPPC gratis bellen naar telefoonnummers die beginnen met netnummer
070 en 0174.

Toets eerst een 0 en daarna het volledige telefoonnummer. U kunt ook met uw eigen mobiele telefoon bellen.

We vragen u het gebruik van de telefoon te beperken voor de rust van de andere patiënten. Zorg ervoor dat anderen geen overlast ondervinden van uw telefoongesprekken. Wilt u daarom tijdens de nacht, van 22.00 tot 8.00 uur, niet bellen en geen telefoontjes ontvangen. Zet uw eigen mobiele telefoon bij voorkeur op de trilstand.

Het kan zijn dat de verpleegkundige u vraagt om uw gesprek te beëindigen en niet te bellen.

Internet

Via de HPPC heeft u toegang tot het internet. U kunt ook uw eigen laptop, tablet of smartphone gebruiken; op de afdeling is WIFI beschikbaar. Hiervoor selecteert u als draadloos netwerk ‘Haga-Public’ en klikt op akkoord om de internetverbinding te activeren.

Televisie

In de onderrand van het scherm is een knop met het televisiesymbool. Als u op deze knop klikt, zet u de televisie aan. Als u daarna het scherm aanraakt, verschijnt de knop ‘channels’. Na het indrukken van die knop, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.

Radio

In de onderrand van het scherm is een knop met het radiosymbool. Als u op deze knop klikt, zet u de radio aan. Als u het scherm aanraakt, verschijnt de knop ‘channels’. Na het indrukken van die knop, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.

Maaltijden en dranken

Voor de broodmaaltijden komt een medewerker van het Hotelteam bij u langs met een buffetwagen.
U kunt zelf een keuze maken uit de diverse brood- en belegsoorten.

De warme maaltijd kunt u zelf bestellen via de HPPC. U kunt een warme maaltijd voor de lunch óf het avondeten bestellen. De lunch bestelt u vóór 10.30 uur en de avondmaaltijd vóór 15.30 uur.

Door op de startpagina van de HPPC op de knop ‘maaltijdkeuze’ te klikken komt u in het menu en kunt u een warme maaltijd bestellen. U klikt dan op de maaltijd die u wilt gebruiken en klikt ook de tijd aan. Daarna klikt u op ‘afronden’.

De medewerker van het Hotelteam helpt u hierbij graag.

In overleg met de verpleegkundige of de medewerker van het Hotelteam kan uw bezoek eten van thuis meenemen.

Op vaste tijden krijgt u in de ochtend, middag en avond, warme en koude dranken aangeboden.

Speciaal aangepaste maaltijden

Als u op medisch advies een dieet volgt, wordt dit uiteraard voor u geregeld. Met vragen kunt u terecht bij de medewerker van het Hotelteam, die zo nodig contact opneemt met de diëtist.

Hebt u in verband met uw geloofs- of levensovertuiging specifieke menuwensen, bespreekt u dit dan met de medewerker van het Hotelteam.

Als u een (ander) dieet moet volgen, schakelt de behandelend arts een diëtist van het ziekenhuis in. De diëtist geeft u dan advies.

Koelkast

Op de afdeling is een pantry (kleine keuken) waar een koelkast voor patiënten staat. Als u hiervan gebruik maakt, plakt u een sticker op het product. Op deze sticker noteert u uw naam en de datum van opening. De stickers kunt u krijgen van een medewerker van het Hotelteam.

Voedingsmiddelen die kunnen bederven mag u niet in uw nachtkastje bewaren.

Ondervoeding

Ondervoeding door ziekte is in ziekenhuizen een veel voorkomend probleem. Ongeveer één op de vijf patiënten is ondervoed of loopt tijdens de ziekenhuisopname het risico ondervoed te raken.
Om ondervoeding tijdig te signaleren, stelt een medewerker van het Hotelteam u bij uw opname een aantal vragen over het verloop van uw gewicht en eetlust.

Als uw voedingstoestand goed is, worden geen extra maatregelen getroffen. Als blijkt dat u een verhoogd risico heeft op ondervoeding, ontvangt u de folder ‘Voldoende eten bij ziekte en herstel’.
Als het nodig is, komt de diëtist bij u langs en krijgt u een aangepast dieet.

Rooming-in

Op de eenpersoonskamers is het mogelijk om een logé te hebben die ‘s nachts bij u kan slapen. Dit heet rooming-in en de logé wordt de rooming-in partner genoemd. De rooming-in partner maakt gebruik van de bedbank of slaapstoel op uw kamer en de faciliteiten op uw kamer.

Als u een logé wilt, bespreekt u dit dan met de verpleegkundige. Er is ook de brochure ‘Rooming-in’ met uitgebreide informatie.

De afdeling

Bezoektijden en -regels

Kijk voor de actuele bezoektijden en -regels op de website www.hagaziekenhuis.nl/bezoektijden

Wij vragen uw bezoek rekening te houden met de persoonlijke wensen van u en uw medepatiënten. Daarom enkele regels:

  • Als u op een kamer met meerdere personen ligt is het belangrijk rekening te houden met elkaar. Praat dan met uw bezoek op een gedempte toon. Geeft een kamergenoot aan de drukte op de kamer belastend te vinden, vraag dan aan uw bezoek om te vertrekken. U kunt ook (indien mogelijk) met uw bezoek naar een andere ruimte gaan zoals de huiskamer of een van de horecavoorzieningen in het HagaZiekenhuis.
  • Mensen met griep, verkoudheid, diarree of koorts kunnen beter niet op bezoek komen. Dit kan een risico vormen voor u en de andere patiënten. Het is wenselijk dat zij hun bezoek uitstellen tot zij weer beter zijn.
  • De zorg aan patiënten gaat tijdens de bezoektijden gewoon door. Het kan dus zijn dat u tijdens het bezoekuur voor onderzoek of behandeling naar een andere ruimte wordt gebracht.
  • Als het nodig is wordt uw bezoek gevraagd de kamer te verlaten.
  • Houd de kamer netjes en opgeruimd en vraag uw bezoek om de stoelen weer terug te zetten na gebruik.

Huiskamer en pantry

Op de afdeling is een huiskamer voor patiënten en bezoekers.

Er is ook een pantry (kleine keuken) waar u en uw bezoek koffie, thee of gekoeld water kunnen halen.

Bezoekerstoilet

Voor bezoekers is op de afdeling een bezoekerstoilet.

Bloemen

Aan het einde van de gang is aan de zeekant een nis met een keukenblok waar u of uw bezoek de bloemen kan verzorgen. Er staan vazen die u zelf mag pakken om de bloemen in te zetten.

Planten zijn op deze afdeling niet toegestaan in verband met infectiegevaar. In de aarde kunnen bacteriën zitten.

Post

De post wordt doordeweeks bij u aan bed bezorgd. Voor een snelle verwerking is het prettig als deze, voor zover mogelijk, op uw naam geadresseerd is met de toevoeging van uw afdeling en kamernummer.

Wilt u kaarten en dergelijke niet met plakband op muren en deuren plakken, maar op de daarvoor bestemde wandborden? Dit in verband met beschadigen van muren en deuren.

De brieven die u wilt verzenden, kunt u - voldoende gefrankeerd - afgeven bij de afdelingssecretaresse op uw afdeling. U kunt uw brieven ook zelf posten in de PostNL brievenbus. Deze staat buiten bij de Hoofdingang.

Open teampost

Op de afdeling is een zogenaamde open teampost voor de medewerkers van de afdeling. De verpleegkundigen kunnen hier pauzeren en hun administratieve taken doen. De teampost is een open ruimte, u kunt de verpleegkundige gewoon aanspreken als u een vraag heeft.

De kamer of afdeling verlaten

Als u niet op bed hoeft te liggen of niet op de verpleegafdeling hoeft te blijven voor een onderzoek of behandeling, bent u vrij om zich in de algemene ruimten van het ziekenhuis te begeven. Vertel wel altijd aan de verpleegkundige waar u naar toe gaat en wanneer u denkt terug te zijn.

Ontslag uit het ziekenhuis

Ontslag

De zaalarts vertelt u wanneer u weer met ontslag kunt. Het tijdstip van vertrek is meestal tussen 10.00 en 12.00 uur. Als u vragen heeft, is het belangrijk dat u deze voor uw vertrek aan de verpleegkundige stelt. Voorkom dat u met uw vragen blijft zitten.

De verpleegkundige zorgt bij uw ontslag voor:

  • eventuele recepten voor medicijnen en/of verbandmiddelen;
  • een schriftelijke overdracht als u naar een andere instelling gaat of als u thuiszorg heeft.

De afdelingssecretaresse zorgt voor een afspraak voor controle op de polikliniek.

Transferverpleegkundige

Het kan zijn dat u na uw ontslag thuiszorg nodig heeft of overgeplaatst wordt naar een andere zorginstelling, zoals een verzorgings- of verpleeghuis. De verpleegkundige van de afdeling zal dit met u bespreken. De verpleegkundige schakelt vervolgens een transferverpleegkundige in die bij u langskomt om de nazorg met u te bespreken en in gang te zetten. Indien nodig bespreekt de (transfer)verpleegkundige uw zorgvraag ook met uw contactpersoon.

Het kan zijn dat het gesprek al plaatsvindt voordat de ontslagdatum bekend is. Dit is om de aanvraag tijdig in gang te zetten en uw zorg op tijd geregeld te hebben.

De transferverpleegkundige herstart ook de eventuele thuiszorg die u voor de opname ontving.

Gaat u na uw opname in het ziekenhuis terug naar een verzorgings- of verpleeghuis, dan stelt de transferverpleegkundige hen op de hoogte. De afdelingssecretaresse regelt in dit geval het vervoer.

Mogelijkheden vervoer

Veel patiënten worden opgehaald door familie of een andere naaste, of gaan met een taxi naar huis. U kunt een taxi (laten) bestellen bij de receptie in de hal van de Hoofdingang van het ziekenhuis.

Bent u niet in staat om in een personenauto te worden vervoerd, dan regelt de afdelingssecretaresse vervoer in de vorm van een rolstoelbus, ligtaxi of ambulance. De kosten van de rolstoelbus moet u vooraf contant betalen aan de chauffeur. Als u een vervoerspas van de ziektekostenverzekering heeft, geeft u dit dan door aan de afdelingssecretaresse.

Geneesmiddelen na uw ontslag

Als u het ziekenhuis verlaat, krijgt u - wanneer hier sprake van is - een overzicht van uw geneesmiddelen mee. Dit overzicht is tegelijk een recept voor de geneesmiddelen die u na de opname nog nodig heeft. Deze geneesmiddelen kunt u met het recept bij u eigen apotheek (laten) ophalen of eventueel bij u thuis laten bezorgen.

Het HagaZiekenhuis heeft een eigen apotheek waar u uw recepten direct kunt (laten) afhalen.
De apotheek beschikt over een ruim assortiment geneesmiddelen. Daardoor kunt u uw geneesmiddelen meestal direct meenemen of anders thuis laten bezorgen. Als u dat wilt, kunt u uw geneesmiddelen in een weekdoos of ‘baxterrol’ laten verpakken. Uw geneesmiddelen worden dan verpakt in zakjes, met op elk zakje vermeld wat er in zit en op welke dag/tijdstip u de geneesmiddelen moet innemen.

De HagaApotheek is aangesloten op het netwerk van apotheken in de regio en heeft hierdoor toegang tot uw geneesmiddelendossier. Zie ook de folder ‘HagaApotheek´.

Vragen

Hebt u vragen of problemen, dan kunt u die altijd bespreken met uw verantwoordelijk verpleegkundige. Ook kunt u een gesprek aanvragen met het unithoofd.

De Longziekten Verpleegafdeling is bereikbaar op telefoonnummer (070) 210 2057.

Wij wensen u tijdens uw verblijf op onze afdeling veel sterkte toe en hopen het u in deze periode zo aangenaam mogelijk te kunnen maken.

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie