Transferpunt, zorg na een ziekenhuisopname

U hebt een medische behandeling in ons ziekenhuis ondergaan. Het moment dat u niet langer meer in het ziekenhuis hoeft te verblijven is in zicht. De arts of verpleegkundige heeft dit met u besproken.

Heeft u professionele zorg nodig, misschien meer dan uw familie of vrienden kunnen bieden? Dan bespreekt de verpleegkundige dat met u. Deze folder geeft u informatie over hoe wij de professionele zorg regelen.

U kunt kiezen van welke zorgaanbieder u zorg wilt ontvangen, zolang dit aansluitend aan uw ontslag uit het ziekenhuis kan worden ingezet. Als dit niet kan, bemiddelt de transferverpleegkundige naar een zorgaanbieder die dit wel kan. De transferverpleegkundige bemiddelt bij voorkeur eerst naar een organisatie die contact heeft met uw zorgverzekeraar. In uitzonderlijke gevallen, zal de transferverpleegkundige kijken naar een organisatie die niet in contact staat met uw zorgverzekeraar. Dit is alleen als huidige aanbieders geen ruimte hebben. Transferpunt heeft als afspraak dat dit dan geen (financiële) consequenties voor u heeft.

Wat is het transferpunt?

Het Transferpunt is het kenniscentrum waar het gaat om het organiseren en regelen van professionele zorg buiten ons ziekenhuis. Het Transferpunt kan u ook adviseren en helpen bij het regelen van voorzieningen die uw functioneren en zelfredzaamheid kunnen ondersteunen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hulpmiddelen, maaltijden en alarmering.

De afdelingsverpleegkundige bespreekt met u de benodigde nazorg en vult digitaal een aanvraagformulier nazorg in. Hierin staat uw zorgvraag samengevat. De transferverpleegkundige stuurt deze gegevens door naar de noodzakelijke instanties. Dit wordt mondeling met u en/of uw contactpersoon besproken.

Bij complexere zorgvragen bezoekt een transferverpleegkundige u om samen met u - en zo nodig uw contactpersoon - de zorgvraag te bespreken. Zij brengt uw zorgvraag in kaart en informeert u over zorginstellingen die zorg leveren die bij uw vraag zouden kunnen passen. Dit doet zij in nauw overleg met de verpleegkundigen, artsen en/of overige disciplines van de afdeling.

Thuiszorg, tijdelijke opname of GRZ* revalidatie nodig?

Als professionele vervolgzorg nodig is, regelt de transferverpleegkundige elektronisch een indicatie bij de desbetreffende instantie(s). Zij meldt u aan bij e en instelling die de zorg die u nodig heeft kan bieden. Het kan zijn dat dit een andere instelling is dan waar uw voorkeur naar uitgaat. Dit is bijvoorbeeld het geval als de gewenste zorginstelling geen plek heeft.

*Geriatrische Revalidatie Zorg

Permanente opname nodig?

Wanneer het gaat om een permanente opname in een instelling dan hanteren veel instellingen een wachtlijst. Daardoor is het meestal niet mogelijk om vanuit het ziekenhuis rechtstreeks naar de instelling van uw voorkeur te gaan. In dit geval regelt het Transferpunt overbruggingszorg tot het moment dat de gewenste instelling plek heeft.

N.B. Voor sommige soorten van professionele nazorg betaalt u een inkomensafhankelijke bijdrage. De transferverpleegkundige voorziet u van de juiste informatie hierover.

Het ontslag

Wanneer de zorgaanbieder de aanvraag heeft geaccepteerd, brengt de (transfer)verpleegkundige u - en zo nodig uw contactpersoon - daarvan op de hoogte. De afdelingsverpleegkundige verstuurt elektronisch de verpleegkundige overdracht naar de vervolginstelling en bespreekt met u en/of uw contactpersoon het vervoer.

N.B. Het is niet altijd nodig in het ziekenhuis te wachten tot de nazorg is geregeld. Dit is onder andere afhankelijk van de soort zorg die u nodig heeft. De (transfer)verpleegkundige bespreekt dit met u.

Vragen

Bij vragen over uw ontslag uit het ziekenhuis, medicatie, de overdracht en het vervoer kunt u terecht bij de afdelingsverpleegkundige. Bij vragen over nazorg kunt u contact opnemen met de transferverpleegkundige.

Bereikbaarheid Transferpunt

Het secretariaat en/of de transferverpleegkundige zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 16.30 uur via telefoonnummer (070) 210 4080, of via email: transferpunt@hagaziekenhuis.nl.

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie