Identificatieplicht bij volwassenen en (kleine) kinderen

In het HagaZiekenhuis gebruiken we aanmeldzuilen. Met een geldig identiteitsbewijs kunt u zich aanmelden voor uw bezoek(en) aan de polikliniek. In deze patiënteninformatie leest u antwoord op enkele veel gestelde vragen over het identificeren.

Neem altijd een geldig identiteitsbewijs mee

Bij elke afspraak in het ziekenhuis moet u zich identificeren.

Wat is een geldig identiteitsbewijs?

Een (buitenlands) paspoort of identiteitskaart, een verblijfsdocument of rijbewijs die niet zijn verlopen.

De bovengenoemde documenten kunt u bij de zuil gebruiken als identiteitsbewijs.

Waarom vraagt het ziekenhuis om mijn identiteitsbewijs?

Wij zijn wettelijk verplicht te controleren of u de persoon bent die bij uw burgerservicenummer (BSN) hoort. Bovendien moeten wij aantonen dat wij uw identiteit hebben gecontroleerd. Dit is nodig om de kosten van uw behandeling bij uw verzekering te declareren.

Mijn kind heeft een afspraak. Heeft mijn kind ook een identiteitsbewijs nodig?

Ja. Iedereen die zorg nodig heeft, moet zich kunnen legitimeren. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. De identificatieplicht in de zorg geldt namelijk vanaf de geboorte.

Ik heb mijn eigen identiteitsbewijs of dat van mijn kind niet bij me. Wat nu?

Wanneer u het identiteitsbewijs van uzelf of uw kind niet bij u hebt, kan de afspraak mogelijk wel doorgaan of uw afspraak wordt verplaatst. U bent echter wel verplicht binnen twee weken alsnog een geldig identiteitsbewijs te tonen. Hierbij dient de eigenaar van het ID aanwezig te zijn. Dit is mogelijk van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur.

Mijn identiteitsbewijs is verlopen. Kan ik mij hiermee legitimeren?

Nee. U kunt zich alleen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

Wat gebeurt er als ik mij niet kan legitimeren?

Als u zich niet kunt legitimeren dan kunnen wij de kosten van uw behandeling niet bij uw verzekeraar declareren. In dat geval vragen wij u een voorschot te betalen. Bovendien brengen wij alle kosten van de behandeling bij u persoonlijk in rekening. Deze kosten kunnen zeer hoog zijn. Mogelijk kan uw afspraak worden verplaatst.

Meer weten?

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie