AODA - Opname-informatie

Algemene informatie en antwoord op veel gestelde vragen

Inleiding

U ligt op de Acute Opname en Diagnostiek Afdeling (AODA). U bent hier via de Spoedeisende Hulp (SEH) of via de polikliniek opgenomen. Uw opname op onze afdeling duurt maximaal 48 uur . Binnen deze periode krijgt u duidelijkheid over de diagnose en de behandeling die u nodig heeft. Onderzoeken die op de SEH of de polikliniek zijn ingezet, worden vervolgd op de AODA. In deze folder vertellen wij u over de belangrijkste activiteiten en regels van onze afdeling. Voor eventuele vragen kunt u altijd terecht bij de verpleegkundige.

Hoe lang blijft u op de AODA?

Op de AODA wordt zo snel mogelijk een diagnose gesteld en een behandelplan opgesteld. Het streven is altijd om u zo snel mogelijk weer met ontslag te laten gaan. Als dit niet binnen 48 uur mogelijk is, dan wordt u overgeplaatst naar een andere verpleegafdeling.

Wordt er gemengd verpleegd?

Ja, op de AODA wordt er gemengd verpleegd. Dit betekent dat vrouwen en mannen bij elkaar op een kamer kunnen liggen.

Wat kunt u doen als het onrustig is op zaal?

Op de AODA worden gedurende de gehele dag patiënten opgenomen. Dit kan, ook ’s nachts, voor onrust zorgen op de zalen. U kunt bij de verpleegkundige om oordopjes vragen.

Staat u op het spoedprogramma van de OK?

Moet u geopereerd worden? Dan staat u op het spoedprogramma. Op het spoedprogramma worden operaties ingepland die snel moeten gebeuren. Wij kunnen u niet vertellen hoe laat u aan de beurt bent. Als er geen wachtlijst is, kunt u gelijk aan de beurt zijn. Het kan ook zijn dat de wachtlijst lang is en dat u dus lang moet wachten. In het vervelendste geval wordt uw operatie uitgesteld tot de volgende dag.

Wat zijn de bezoektijden?

Uw bezoek is elke dag welkom van 12.00 tot 13.00 uur. In bepaalde gevallen kan er van deze bezoektijden worden afgeweken. Kijk daarom altijd voor de actuele bezoektijden op onze website: Bezoektijden - HagaZiekenhuis van Den Haag

Kan uw bezoek bloemen meebrengen?

Omdat uw opname op de AODA van korte duur is, vragen wij u en/of uw bezoek geen bloemen mee te brengen.

Wie is uw contactpersoon?

Wij vragen u 1 of 2 contactpersonen op te geven. Deze zijn het aanspreekpunt voor zowel uw naasten als de artsen en de verpleging. Zorg ervoor dat uw contactpersoon op de hoogte is van uw privésituatie. Wij hebben een geheimhoudingsplicht. Om die reden, en vanwege uw privacy, geven wij geen informatie over u aan andere personen, dan de opgegeven contactpersonen.

Wilt u weten hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens en de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG)? U kunt het lezen in de Privacyverklaring van het HagaZiekenhuis

Wilt u een computer, tablet of smartphone gebruiken?

We hebben gratis WIFI. Bij elk bed is een HagaPatiëntenPC (HPPC) beschikbaar. Hiermee heeft u toegang tot het internet. U kunt ook uw eigen laptop, tablet of smartphone gebruiken. Het draadloze wifi-netwerk van het HagaZiekenhuis heet HAGA-Public . Na de keuze voor dit netwerk krijgt u een pagina om akkoord te geven. Hierna is uw internetverbinding actief.

Kunt u tussen 22.00 uur en 7.00 uur bellen?

Wij vragen u om op de zalen niet te telefoneren tussen 22.00 en 7.00 uur. Als u toch wilt bellen, dan kunt u dit in de wachtkamer doen.

Wilt u de afdeling verlaten?

Overleg dit met de verpleegkundige. Die kan een inschatting maken of het voor u mogelijk is om even van de afdeling te gaan. Dit in verband met onderzoeken en behandelingen die u moet ondergaan. Laat altijd uw telefoonnummer achter bij de verpleegkundige en zorg dat u bereikbaar bent.

Mag u roken in het ziekenhuis?

Het HagaZiekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. Binnen en rondom het ziekenhuis mag u niet roken. Kijk op de website voor meer informatie www.hagaziekenhuis.nl/rookvrij

Wilt u stoppen met roken? Bespreek dat met uw huisarts of specialist. Of kijk op www.ikstopnu.nl

Hoe bestelt u eten en drinken?

Voor broodmaaltijden komt een medewerker van het Hotelteam bij u langs met een buffetwagen. U kunt zelf een keuze maken uit de diverse brood- en belegsoorten.

De warme maaltijd bestelt u, bij voorkeur, met hulp van een van de medewerkers van het hotelteam via de HagaPatiëntenPC bij uw bed.

U krijgt warme en koude dranken aangeboden. Dit gebeurt op vaste tijden in de ochtend, middag en avond.

Volgt u op medisch advies een dieet? Dan houden wij hier uiteraard rekening mee. Dit geldt ook voor speciale menu-wensen vanwege uw geloofs- of levensovertuiging.

Op de afdeling is een koelkast aanwezig waar u meegebracht eten en drinken in kan (laten) zetten. Zorg ervoor dat hier een sticker op zit met uw naam en de datum. Eten mag maar 2 dagen in de koelkast staan en moet daarna worden verwijderd. De hotelmedewerker of verpleegkundige kan het voor u in de koelkast zetten of eruit halen. Ook is er een magnetron aanwezig om iets in op te warmen.

Wat vindt u nog meer in het HagaZiekenhuis?

Direct bij de hoofdingang is de Espressobar. U en uw bezoek kunnen hier terecht voor koffie, thee en gebak. Even verderop is restaurant HagaPlaza. Hier kan uw bezoek broodjes, warme maaltijden, koude en warme snacks, salades en dranken krijgen. Let op: betalen is alleen mogelijk met Pin.

In de lichtstraat is een winkel waar u terecht kunt voor onder andere tijdschriften, versproducten en cosmetica.
Ook de Medi-pointwinkel is hier te vinden. Hier kunt u eventueel terecht om hulpmiddelen te huren of te kopen.

Hoe regelt u uw vervoer naar huis ?

Veel patiënten worden opgehaald door familie of een andere naaste. Als dit niet mogelijk is, kan er vervoer geregeld worden. In dit geval wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit bedrag kan aan de chauffeur contant of met pin betaald worden. Afhankelijk van uw verzekering kunt u een deel van dit bedrag terugkrijgen. Informatie hierover kunt opvragen bij uw zorgverzekeraar.

Wat moet u doen bij een calamiteit?

Mocht zich tijdens uw verblijf in het ziekenhuis een calamiteit (bijvoorbeeld brand) voordoen, houdt u zich dan strikt aan de aanwijzingen van de Haga-medewerkers, (bedrijfs)hulpverleners of brandweer. Als u zelf iets opvalt waarover u zich ongerust maakt, meld dit dan bij een medewerker van het HagaZiekenhuis.

Heeft u nog vragen?

Begrijpt u iets niet over uw medische behandeling? Of hebt u andere vragen, stel deze gerust aan uw behandelend arts of een van de verpleegkundigen.

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie