Hartbewaking afdelingsinformatie
U bent bij ons op de afdeling Hartbewaking opgenomen omdat u (acute) hartklachten heeft. Misschien heeft u al langer last van kortademigheid en bent u door uw huisarts naar ons doorverwezen. Het kan ook zijn dat deze klachten onverwacht zijn opgetreden. Hartklachten zijn vaak waarschuwingen dat het hart niet goed werkt, bijvoorbeeld door een verminderde doorbloeding van de hartspier. Tijdens de opname kunnen er acute situaties ontstaan. De verpleegkundige zal dan direct ingrijpen. Zodra u hier bij ons op de afdeling bent, houden wij uw algehele conditie goed in de gaten.
Emoties
Het hart is een belangrijk orgaan: zaken die u aan het hart gaan, zijn dingen waarbij u emotioneel betrokken bent. Het is daarom niet verwonderlijk dat u geëmotioneerd raakt als u wordt opgenomen op deze afdeling. Veel patiënten beseffen, dat het leven zo maar ineens afgelopen kan zijn. Het is daarom van groot belang dat u en uw partner, familieleden en naasten goed geïnformeerd zijn over wat er met u aan de hand is, wat wij eraan kunnen doen en wat uw wensen zijn. Als u daar behoefte aan heeft, kunt u ook praten met de verpleegkundige en/of één van onze geestelijk verzorgers over wat dit bij u oproept.
Behandelplan
Nadat we uw situatie hebben vastgesteld, denkt de dienstdoende arts na over de beste behandeling voor u. Het kan zijn dat de arts uw klachten en de behandeling voorlegt aan het hartteam. Het team stelt dan de definitieve behandeling vast. De arts bespreekt dit vervolgens met u. Uw contactpersoon of uw familie mag bij dit gesprek aanwezig zijn, zodat u beiden op de hoogte bent van uw situatie en de vervolgstappen. Het is altijd goed dat er iemand meeluistert en ook vragen kan stellen. Samen hoort u namelijk meer dan alleen. We kunnen altijd een tweede of een vervolggesprek met de arts plannen.
Wij kunnen ons voorstellen dat u veel vragen heeft. Stel deze gerust aan een van de verpleegkundigen. Zij kunnen uw vragen beantwoorden of ervoor zorgen dat de arts zo spoedig mogelijk naar u toe komt om uw vragen te beantwoorden.
Wij doen er alles aan om uw verblijf hier zo goed en aangenaam mogelijk te laten verlopen en wensen u een spoedig herstel.
Het team van de afdeling Hartbewaking
De opname
Identiteitsbandje
U krijgt een bandje om uw pols met uw persoonsgegevens (identiteitsbandje). Op dit bandje staan uw naam, geboortedatum, geslacht en de verpleegafdeling waar u verblijft. Zo weten de medewerkers van het ziekenhuis altijd wie u bent, ook in geval van nood.
Dit bandje is verplicht. Het is voor uw eigen veiligheid belangrijk dat u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis dit bandje altijd draagt.
Verder staat op het bandje een barcode met een Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN). Deze barcode wordt gebruikt bij het vaststellen van uw identiteit, bijvoorbeeld bij het afnemen van bloed of het toedienen van medicijnen.
Contactpersoon
Vanwege de geheimhoudingsplicht en uw privacy, wordt niet zomaar informatie over u aan derden gegeven. Om die reden vragen wij u bij uw opname naar 2 contactpersonen. Deze personen zijn aanspreekpunt voor zowel uw naasten, als voor de artsen en verpleging.
Het HagaZiekenhuis geeft alleen aan deze contactpersonen informatie over u. Zij kunnen vervolgens de familie en vrienden op de hoogte brengen. Het is prettig als de contactpersonen op de hoogte zijn van uw privésituatie.
Overgevoeligheid
Als u overgevoelig bent voor bepaalde geneesmiddelen, etenswaren of stoffen is het belangrijk dat u dit aan de verpleegkundige vertelt. Dit wordt in uw medisch en verpleegkundig dossier genoteerd.
Wel of niet reanimeren
Bij uw opname krijgt u van de arts altijd de vraag voorgelegd of u in het geval van een hartstilstand gereanimeerd wilt worden. Het beleid van het HagaZiekenhuis is dat een patiënt altijd wordt gereanimeerd, tenzij een patiënt aangeeft dit niet te willen. Of als de arts naar aanleiding van de algehele gezondheidssituatie van de patiënt en op basis van professionele kennis en ervaring, inschat dat een reanimatiepoging geen kans van slagen heeft.
U kunt in uw medisch dossier vast laten leggen dat u niet gereanimeerd wilt worden.
Voor meer informatie over het wel of niet reanimeren kunt u terecht bij uw behandelend arts of bij de verpleegkundige. Ook is er een folder ‘Niet reanimeren en andere behandelbeperkingen’.
Wie zorgen er voor u
De dagelijkse leiding op de afdeling is in handen van het unithoofd. Het unithoofd is verantwoordelijk voor de aansturing van de verpleegkundigen en de afdelingssecretaresses.
Bij uw behandeling zijn vaak meerdere hulpverleners betrokken, zoals artsen, verpleegkundigen, diëtisten en fysiotherapeuten. Zij werken in teamverband.
De cardioloog
De cardioloog loopt elke dag visite, zowel ’s morgens als ’s middags. In het weekend bezoekt de cardioloog u alleen ’s morgens.
De cardioloog beoordeelt uw ziekteverloop en stelt zo nodig de ingezette behandeling bij.
De cardioloog wordt meestal bijgestaan door een aantal arts-assistenten (al dan niet in opleiding) en een Cardiac Care-verpleegkundige (CC-verpleegkundige). Tijdens de visite kunt u vragen stellen aan de cardioloog.
De Cardiac Care-verpleegkundige
Per dienst wordt een CC-verpleegkundige aan u toegewezen. Hij/zij is verantwoordelijk voor uw zorg. De CC-verpleegkundige is gespecialiseerd in het intensief bewaken, observeren, verzorgen en verplegen van patiënten met een cardiologische aandoening en andere bedreigde organen. De CC-verpleegkundige let ook preventief op andere lichamelijke problemen zoals doorliggen (decubitus), ondervoeding en een verwardheid (delier).
Als u de CC-verpleegkundige nodig heeft, drukt u op de rode knop van de afstandsbediening van het verpleegkundig oproepsysteem bij uw bed. Uw oproep gaat direct naar de verpleegkundige die u op die dag verzorgt.
De verpleegkundige heeft een draagbare telefoon bij zich waarop uw oproep verschijnt. Hij/zij komt naar u toe of vraagt u via dit oproepsysteem waarmee hij/zij u kan helpen. Als uw eigen verpleegkundige u op dat moment niet te woord kan staan, wordt uw oproep automatisch doorgeschakeld naar een collega verpleegkundige.
De fysiotherapeut
Voor problemen die te maken hebben met bewegen komt op verwijzing van de arts de fysiotherapeut bij u langs. De fysiotherapeut begeleidt u bij het bewegen en geeft advies over het opbouwen van uw conditie, het stellen van uw grenzen en het doen van ademhalingsoefeningen.
De diëtist
Uw ziekte of aandoening kan veel van uw lichaam vragen. Vaak zijn extra energie, voedingsstoffen en vocht noodzakelijk om u in goede conditie te houden of weer te krijgen. De diëtist kan u adviezen geven over uw eet- en drinkpatroon.
De verpleegkundige of de hotelteammedewerker kan een afspraak met de diëtist voor u maken.
Het Hotelteam
De medewerkers van het Hotelteam serveren dagelijks de maaltijden en kunnen u helpen bij het maken van uw keuze. Ook bieden zij hulp bij het eten en drinken als u dit wenst. Zij kunnen u ter zijde staan voor uitleg en bij het gebruik van de telefoon of de HagaPatiëntenPC.
Zij houden uw kamer schoon en opgeruimd. Ook reinigen zij de bedden na ontslag van een patiënt.
De afdelingssecretaresse
De afdelingssecretaresse zorgt voor de administratieve zaken op de afdeling.
Geestelijk verzorgers
Bij ziekte kunnen vragen bij u boven komen over de zin van het leven, over kwetsbaarheid en kracht, over sterven. De geestelijk verzorgers zijn er om naar u te luisteren en met u in gesprek te gaan. Zij sluiten aan bij uw verhaal en uw kijk op het leven. Als u wilt, kunt u een voorkeur aangeven, afhankelijk van uw eigen levensbeschouwelijke achtergrond. U kunt de arts of verpleegkundige vragen om contact met hen op te nemen. U kunt hen ook zelf bellen op (070) 210 3835, iedere werkdag tussen 09.00 en 17.30 uur. In deze folder stellen zij zich aan u voor: http://folders.hagaziekenhuis.nl/1917
Observatie, onderzoek en behandeling
Gang van zaken
De verpleegkundige legt u en uw contactpersoon uit welke verdere onderzoeken er plaats gaan vinden en wat dat betekent. Ook stelt de verpleegkundige u een aantal vragen om uw klachten goed in kaart te brengen. Geef uw klachten duidelijk aan.
De verpleegkundige maakt dan opnieuw een ECG (hartfilmpje) en meld uw klachten bij de arts. Als het nodig is neemt de verpleegkundige weer bloed af voor verder onderzoek.
Informatie over onderzoek en behandeling
Geef aan als u iets niet begrijpt over uw aandoening, het onderzoek of de behandeling of als dingen anders gaan dan u verwacht; de arts of verpleegkundige kan u dan uitleg geven. Ook zijn er diverse folders over onderzoeken en behandelingen beschikbaar op de afdeling. U kunt hier naar vragen. Als u vragen heeft over de verzorging of vragen over afspraken die de behandelend arts heeft gemaakt, kunt u deze aan de verpleegkundige stellen.
Wij vragen u een informed consent formulier te ondertekenen. Hiermee geeft u aan dat u voldoende informatie over de aanstaande behandeling hebt ontvangen en dat u hiermee toestemt.
Monitorbewaking
Om u continu goed te kunnen bewaken, bent u aangesloten aan een hartmonitor (beeldscherm). Op de monitor zijn uw hartritme en hartfrequentie (hartslagen per minuut) te zien. Ook uw bloeddruk kan zo in de gaten worden gehouden. De metingen van de hartmonitor zijn voor de verpleegkundige zowel op uw kamer als bij de centrale balie zichtbaar. Omdat u aangesloten bent aan de monitor kunt u alleen naast uw bed in een stoel zitten als dat mag van de arts. Als u hierbij hulp nodig heeft, kunt u dit aan de verpleegkundige vragen.
Camera
Op de eenpersoonskamers hangt een camera aan het plafond. Deze camera kan zo nodig gebruikt worden om u op afstand in de gaten te houden, zonder u te storen. De beelden van de camera zijn te zien in de verpleegpost. De camera neemt geen beelden op.
Medicijnen
De apothekersassistent neemt de medicatie die u thuis gebruikt met u door. Zij vraagt ook een actueel medicatieoverzicht bij uw apotheek op.
Het kan zijn dat u medicijnen gebruikt die op de afdeling niet voorradig zijn. In dit geval is het belangrijk dat u uw eigen medicijnen van thuis laat meebrengen.
Uw kamer
Op de CCU zijn 9 eenpersoonskamers.
Bediening van het bed
Aan uw bed hangt een afstandsbediening waarmee u (delen van) uw bed omhoog en omlaag kunt zetten. Elke keer als u de afstandsbediening wilt gebruiken drukt u op de groene knop.
HagaPatiëntenPC (HPPC)
Boven het bed hangt een televisiescherm met toetsenbord en een afstandsbediening. Dit is de HagaPatiëntenPC, hierna HPPC genoemd. Hiermee kunt u kosteloos:
- televisie kijken of naar de radio luisteren;
- in de regio naar 070, 079, 015 en 0174 nummers bellen (daar buiten is niet mogelijk);
- internet gebruiken;
- spelletjes spelen;
- een medewerker van het Hotelteam oproepen;
- meekijken met de verpleegkundige of uw arts in uw verpleegkundig- of medisch dossier.
Telefoon
U kunt via de HPPC gratis bellen naar vaste telefoonnummers in de regio met netnummer 070, 079, 015 en 0174. Toets eerst een 0 in en daarna het volledige telefoonnummer.
Internet
Via de HPPC heeft u toegang tot het internet. U kunt ook uw eigen laptop, tablet of smartphone gebruiken; op de afdeling is WIFI beschikbaar. Hiervoor selecteert u als draadloos netwerk ‘Haga-Public’ en klikt op akkoord om de internetverbinding te activeren.
Televisie
In de onderrand van het scherm is een knop met het televisiesymbool. Als u op deze knop klikt, zet u de televisie aan. Als u daarna het scherm aanraakt, verschijnt de knop ‘channels’. Na het aanraken van die knop, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.
Radio
In de onderrand van het scherm is een knop met het radiosymbool. Als u op deze knop klikt, zet u de radio aan. Als u het scherm aanraakt, verschijnt de knop ‘channels’. Na het aanraken van die knop, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.
Kluisje
Iedere patiënt heeft een vaste (kleding)kast, een nachtkastje en een eigen kluisje voor persoonlijke eigendommen.
Waardevolle bezittingen en grote geldbedragen kunt u beter aan uw begeleider of uw bezoek mee geven. Het HagaZiekenhuis is, ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen, niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal van eigendommen.
Werkwijze kluisje
Om de eerste keer het kluisje te openen, toetst u de code 1234 in. Daarna kunt u het kluisje instellen met een zelf te kiezen 4-cijferige code (de persoonlijke code):
- Toets de persoonlijke code in.
- Druk op de ENTER-knop.
- Sluit de kluis en druk op de CLOSE-knop.
Openen van het kluisje: toets de persoonlijke code in.
Sluiten van het kluisje: toets de persoonlijke code in, druk op de ENTER-knop en druk op de CLOSE-knop.
Vergeet niet bij uw ontslag uw persoonlijke eigendommen uit het kluisje te halen en het kluisje met de deur open achter te laten.
De afdeling
Bezoektijden en -regels
Kijk voor de actuele bezoektijden en -regels op de website /bezoektijden.
Er is ook een folder beschikbaar http://folders.hagaziekenhuis.nl/2342
Belangrijk om te weten is dat:
- Bezoek van kinderen onder de 10 jaar alleen is toegestaan in overleg met de verpleegkundige.
- Afspraken over eventuele afwijkende bezoektijden alleen gemaakt kunnen worden met de CC-verpleegkundige.
- Bloemen en planten niet zijn toegestaan.
Deze regels zijn er voor uw rust en de bevordering van uw herstel. Wij stellen het bijzonder op prijs, dat bezoekers zich aan deze regels houden.
Huiskamer en pantry
In de wachtruimte voor de IC (bij de grote liften) is er een ruimte voor bezoekers.
Op de afdeling is een pantry (kleine keuken) voor koffie en thee. In de pantry staat ook de koelkast voor patiënten.
Maaltijden en dranken
Hartbewaking
Voor het ontbijt en de lunch komt een medewerker van het Hotelteam bij u langs met een buffetwagen. U kunt zelf een keuze maken uit de diverse brood- en belegsoorten.
Voor het avondeten kunt u een warme maaltijd bestellen. Dit doet u via de HPPC voor 15.30 uur. Door op de startpagina van de HPPC op de knop ‘maaltijdkeuze’ te klikken komt u in het menu. U klikt op de maaltijd die u wilt gebruiken en geeft ook de tijd aan waarop u wilt eten. Daarna klikt u op ‘afronden’.
De medewerker van het Hotelteam helpt u hierbij graag.
In overleg met de verpleegkundige of de medewerker van het Hotelteam kan uw bezoek eten van thuis meenemen.
Dranken
Op vaste tijden krijgt u in de ochtend, middag en avond, warme en koude dranken aangeboden.
Als u een ‘vochtbeperking’ heeft, wordt per dag genoteerd wat u aan vocht binnen krijgt. Het is dan belangrijk dat u niet meer vocht binnen krijgt dan afgesproken is door de arts. Het kan zijn dat u dan niet alles krijgt wat u bestelt. Ook als u van uw bezoek iets te drinken aangeboden krijgt, moet u dit doorgeven aan de verpleegkundige.
Speciaal aangepaste maaltijden
Als u op medisch advies een dieet volgt, wordt dit uiteraard voor u geregeld. Met vragen kunt u terecht bij de medewerker van het Hotelteam, die zo nodig contact opneemt met de diëtist.
Heeft u in verband met uw geloofs- of levensovertuiging specifieke menuwensen? Bespreekt u dit dan met de medewerker van het Hotelteam.
Als u een (ander) dieet moet volgen, schakelt de behandelend arts een diëtist van het ziekenhuis in. De diëtist geeft u dan advies.
Koelkast
Op de afdeling is naast de teampost een pantry (kleine keuken) waar een koelkast voor patiënten staat. Als u hiervan gebruik maakt, plakt u een sticker op het product. Op deze sticker noteert u uw naam en de datum van opening. De stickers kunt u krijgen van een medewerker van het Hotelteam.
Voedingsmiddelen die kunnen bederven, mag u niet in uw nachtkastje bewaren.
Ondervoeding
Ondervoeding door ziekte is in ziekenhuizen een veel voorkomend probleem.
Ongeveer 1 op de 5 patiënten is ondervoed of loopt tijdens de ziekenhuisopname het risico ondervoed te raken. Om ondervoeding tijdig te signaleren, stelt de verpleegkundige of de Hotelteam medewerker u bij uw opname een aantal vragen over het verloop van uw gewicht en uw eetlust.
Als uw voedingstoestand goed is, worden geen extra maatregelen getroffen. Als blijkt dat u een verhoogd risico heeft op ondervoeding, ontvangt u de folder ‘ Voldoende eten bij ziekte en herstel’ en krijgt u een aangepast dieet en indien nodig komt de diëtist bij u langs.
Bereikbaarheid CCU (Hartbewaking)
De CCU is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar via telefoonnummer (070) 210 2803.
Overplaatsing vanaf de Hartbewaking
Naar een cardiologische verpleegafdeling
Zodra de meest acute fase achter de rug is, wordt u overgeplaatst naar een cardiologische verpleegafdeling. Daar wordt u verder verzorgd en werkt u aan uw herstel. Dat kan in het HagaZiekenhuis zijn, maar ook in een ander ziekenhuis. Op een verpleegafdeling gelden vaak andere regels. U krijgt hierover informatie van de verpleegkundige van die afdeling.
Telemeter
Het is mogelijk dat u de Hartbewaking verlaat met een zogenaamde telemeter. Dit is een kastje met een zender, waarmee de verpleegkundige nog steeds uw hartritme in de gaten kan houden. Dit kastje is meestal 48 uur aangesloten, tenzij anders met u wordt afgesproken.
Als u aangesloten bent op de telemeter gelden bepaalde (gedrags)regels. De verpleegkundige informeert u hier verder over. Ook ontvangt u de folder ‘ Telemetrie’.
Uw mening is belangrijk
Om de kwaliteit van onze pati ë ntenzorg te verbeteren, vragen wij u bij het verlaten van de CCU een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst vindt u op de website www.hagaradar.nl Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 6 minuten.
Wat vindt u van deze patiënteninformatie?
Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.
Spreekt u geen of slecht Nederlands?
De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.
Do you speak Dutch poorly or not at all?
This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.
Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?
Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.
Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?
Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.
إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.