Dagcentrum Infusietherapie Den Haag

Laatste wijziging: 12-02-2025 Foldernummer: 1558


Deze folder bevat algemene informatie over de dagelijkse gang van zaken in het Dagcentrum Infusietherapie en het team van hulpverleners. Verder vindt u in deze folder informatie over de voorzieningen op uw kamer, de afdeling en deze locatie van het ziekenhuis. Bijvoorbeeld informatie over de maaltijden, de computer bij uw bed of stoel, veiligheid, bezoektijden en diverse voorzieningen.

Wij streven naar een open communicatie en willen ervaringen graag bespreekbaar maken in het team. We vinden het belangrijk dat u vragen, opmerkingen of onduidelijkheden aan de verpleegkundigen voorlegt. Als dit niet lukt of u wilt dit niet met de verpleegkundigen bespreken (bijvoorbeeld een klacht of een opmerking), dan staat de deur van onze leidinggevende altijd voor u open.

Heeft u zelf suggesties voor onderwerpen die nuttig zijn om op te nemen in deze folder? Geeft u dit dan door aan de verpleegkundigen.

Als u na het lezen van deze folder nog vragen heeft, dan zijn wij bereikbaar:

  • van maandag tot en met vrijdag
  • geopend van 8.00 - 20.00 uur
  • telefonisch bereikbaar van 8.00 - 16.30 uur
  • telefoon (070) 210 2287
  • met uitzondering van feestdagen

Het Dagcentrum Infusietherapie

In het Dagcentrum Infusietherapie verblijven patiënten die kortdurende behandelingen krijgen voor de specialismen Hematologie, Interne Oncologie, Interne Geneeskunde, Longziekten, Neurologie, Reumatologie en Maag-, Darm- en Leverklachten. Patiënten krijgen hier behandelingen met chemotherapie, immunotherapie en hormoontherapie. Ook worden behandelingen gegeven die niet gerelateerd zijn aan kanker. Dit zijn vaak kortdurende infuusbehandelingen of bloedtransfusies.

Openingstijden

Het Dagcentrum Infusietherapie is geopend:

  • van maandag tot en met vrijdag
  • van 8.00 - 20.00 uur
  • Elk jaar wordt bekeken of het Dagcentrum Infusietherapie open is tijdens de feestdagen. Bij het plannen van uw behandeling wordt hier rekening mee gehouden. U wordt hier op tijd over geïnformeerd. 

De planner van de dagbehandeling neemt telefonisch contact met u op om door te geven op welke dag en welk tijdstip uw behandeling gepland staat.

Maaltijden en dranken

Afhankelijk van uw behandeling krijgt u koude en/of warme dranken aangeboden. Als u een langere behandeling ondergaat en tijdens lunchtijd aanwezig bent, krijgt u een broodmaaltijd. U kunt ook eten van thuis meenemen. Vanaf 17.00 uur krijgt u wederom een broodmaaltijd aangeboden. Voor de broodmaaltijden komt een medewerker van het Hotelteam bij u langs met een buffetwagen. U kunt zelf een keuze maken uit de diverse brood- en belegsoorten.

Speciaal aangepaste maaltijden

Als u op medisch advies een dieet volgt, wordt dit uiteraard voor u geregeld. Met vragen kunt u terecht bij de medewerker van het Hotelteam, die zo nodig contact opneemt met de diëtist. Heeft u in verband met uw geloofs- of levensovertuiging specifieke menuwensen, bespreekt u dit dan met de medewerker van het Hotelteam.

Als u een (ander) dieet moet volgen, schakelt de behandelend arts een diëtist van het ziekenhuis in. De diëtist geeft u dan advies.

Toiletbezoek

Tijdens uw eerste behandeling legt de (oncologie)verpleegkundige uit hoe u met het infuus naar het toilet kunt gaan. Indien gewenst, krijgt u begeleiding hierbij. Als u zich veilig voelt in deze handeling kunt u zelfstandig naar het toilet gaan.

Afdelingsregels

Bezoekers

Wij vragen uw bezoek rekening te houden met de persoonlijke wensen van u en uw medepatiënten. Daarom zijn er enkele regels:

  • Kijk voor de actuele bezoektijden en -regels op de website www.hagaziekenhuis.nl/bezoektijden
  • Het is niet toegestaan om minderjarige kinderen mee te nemen naar uw behandeling.
  • Er mag 1 begeleider/ bezoeker mee met u tijdens de behandeling. Afwisselen van bezoek is niet gewenst.
  • Als u op een kamer met meerdere personen verblijft, is het belangrijk rekening te houden met elkaar. Praat dan met uw bezoek op een gedempte toon. Geeft een kamergenoot aan de drukte op de kamer belastend te vinden, vraag dan aan uw bezoek om te vertrekken. U kunt ook (indien mogelijk) met uw bezoek naar een andere ruimte gaan zoals de zitruimte op de afdeling of een van de horecagelegenheden in het ziekenhuis.
  • Mensen met griep, verkoudheid, diarree of koorts kunnen beter niet op bezoek komen. Dit kan een risico vormen voor u en de andere patiënten. Het is wenselijk dat zij hun bezoek uitstellen tot zij weer beter zijn.
  • Als het nodig is wordt uw bezoek gevraagd de kamer te verlaten.
  • Houd de kamer netjes en opgeruimd en vraag uw bezoek om de stoelen weer terug te zetten na gebruik.

Bezoekerstoilet

Voor bezoekers is op de afdeling een bezoekerstoilet.

Open teampost

Op de afdeling is een open teampost voor de medewerkers van de afdeling. De verpleegkundigen kunnen daar hun administratieve taken doen. U kunt de verpleegkundigen aanspreken als u een vraag heeft.

De kamer of afdeling verlaten

Tijdens de behandeling mag u de afdeling niet verlaten.

Wat te doen bij een calamiteit?

Als zich tijdens uw verblijf in het ziekenhuis een calamiteit (bijvoorbeeld brand) voordoet, houdt u zich dan aan de aanwijzingen van de Haga-medewerkers, (bedrijfs)hulpverleners of brandweer.

Als u zelf iets opvalt waarover u zich ongerust maakt, meldt u dit bij een medewerker van het HagaZiekenhuis.

Wie zorgen er voor u

In het Dagcentrum werken (oncologie)verpleegkundigen, balieassistenten en medewerkers van het Hotelteam.

(oncologie)Verpleegkundigen

De (oncologie)verpleegkundigen zorgen voor het verpleegkundige gedeelte. Zij voeren de door de specialist voorgeschreven behandeling uit, informeren en begeleiden u en staan u en uw familie terzijde.

Balieassistenten

De balieassistenten verzorgen het administratieve deel van uw opname.

Hotelteam

De medewerkers van het Hotelteam serveren de maaltijden en kunnen u helpen bij het maken van uw keuze. Ook bieden zij hulp bij het eten en drinken als u dit wenst. Zij kunnen u ter zijde staan voor uitleg en bij het gebruik van de telefoon of de HagaPatiëntenPC. Daarnaast bieden zij ondersteuning in de schoonmaak en bij het opmaken van de bedden.

Unithoofd

De dagelijkse leiding op de afdeling is in handen van het unithoofd. Het unithoofd is verantwoordelijk voor de aansturing van alle medewerkers van het Dagcentrum Infusietherapie.

Geheimhoudingsplicht

Medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht. Zij mogen geen informatie over u verstrekken aan derden. De geheimhouding geldt niet voor uw behandelaars onderling en voor diegenen die u heeft gemachtigd informatie over u te mogen horen of inzien, zoals uw contactpersoon.

In uitzonderlijke gevallen moet het HagaZiekenhuis informatie aan derden verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift. Een voorbeeld daarvan is de uitbraak van een zeer besmettelijke infectieziekte.

De opname

Bij een opname meldt u zich bij de balie. Wij hanteren een strikte planning om alle patiënten op tijd te kunnen helpen. Indien u meer dan 15 minuten te laat bent, wordt uw afspraak geannuleerd en dient er een nieuwe afspraak gemaakt te worden. Indien u door omstandigheden later arriveert, verzoeken wij u tijdig te bellen om dit door te geven. In overleg met de afdeling wordt dan beoordeeld of uw behandeling alsnog kan doorgaan

Wat neemt u mee

Bij elk bezoek neemt u uw identiteitsbewijs mee. Het is raadzaam makkelijk zittende kleding aan te trekken met korte of lange wijde mouwen (nachtkleding is niet nodig) en pantoffels of slippers mee te nemen.

Identiteitsbandje

Bij uw opname krijgt u om uw pols een bandje met uw persoonsgegevens (identiteitsbandje). Op dit bandje staan uw naam, geboortedatum, geslacht en de verpleegafdeling waar u verblijft. Zo weten de medewerkers van het ziekenhuis altijd wie u bent.

Dit bandje is verplicht. Het is voor uw eigen veiligheid belangrijk dat u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis dit bandje altijd draagt.

Verder staat op het bandje een barcode met een Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN). Deze barcode wordt gebruikt bij het vaststellen van uw identiteit, bijvoorbeeld bij het afnemen van bloed of het toedienen van medicijnen.

Gezondheidsvragenlijst

Bij uw opname neemt de verpleegkundige met u een gezondheidsvragenlijst (anamnese) door.
De vragen gaan over de voorgeschiedenis van eventuele ziekten en klachten. Op basis van de verzamelde informatie stelt de verpleegkundige in overleg met u vast welke verpleegkundige zorg u nodig heeft. Op deze manier werkt de verpleegkundige samen met u aan een zo goed mogelijke zorg tijdens uw opname.

Wel of niet reanimeren

Bij uw opname krijgt u van de arts altijd de vraag voorgelegd of u in het geval van een hartstilstand gereanimeerd wilt worden. Het beleid van het HagaZiekenhuis is dat een patiënt altijd wordt gereanimeerd, tenzij een patiënt aangeeft dit niet te willen. Of als de arts naar aanleiding van de algehele gezondheidssituatie van de patiënt en op basis van professionele kennis en ervaring, inschat dat een reanimatiepoging geen kans van slagen heeft.

U kunt in uw medisch dossier vast laten leggen dat u niet gereanimeerd wilt worden. Voor meer informatie over het wel of niet reanimeren kunt u terecht bij uw behandelend arts of bij de verpleegkundige. Ook is er een folder ‘Wel of niet reanimeren’ .

Vragen of problemen

Als er tijdens uw behandeling vragen of problemen zijn waarover u wilt praten, dan is dat mogelijk. De problemen kunnen bijvoorbeeld verband houden met de verwerking van uw ziekte, de zorg voor uw gezin of met uw werk. Het ziekenhuis heeft verschillende hulpverleningsmogelijkheden waarop u een beroep kunt doen.

U kunt hierbij denken aan de maatschappelijk werker, de specialistisch verpleegkundige, de fysiotherapeut, de diëtiste, de psycholoog of de geestelijk verzorger. De (oncologie)verpleegkundige kan u hier meer informatie over geven.

De verpleegkundige of de verpleegkundig specialist maakt samen met u een inventarisatie van de problemen die bij u spelen. Indien nodig verwijst uw behandelend arts of de verpleegkundig specialist u door naar de betreffende hulpverlener.

Als er door de behandeling problemen thuis ontstaan, belt u - afhankelijk van het specialisme waarvoor u onder behandeling bent - de betreffende telefoonnummers. Deze telefoonnummers ontvangt u van de verpleegkundig specialist of van de (oncologie)-verpleegkundige.

MRSA-bacterie

De Methicilline Resistente Staphylococcus aureus , kortweg MRSA, is een huidbacterie die niet reageert op de meeste antibiotica. Patiënten kunnen MRSA bij zich dragen zonder hier ziek van te zijn.

Als sprake is van een van onderstaande situaties meldt u dit vóór uw opname direct bij uw behandelend arts:

  • u of een van uw huisgenoten is drager van de MRSA-bacterie;
  • u bent eerder in een buitenlands ziekenhuis opgenomen;
  • u bent eerder gedialyseerd op een dialyseafdeling van een buitenlandse zorginstelling;
  • u bent eerder in een Nederlands ziekenhuis opgenomen waar een uitbraak heerste;
  • u of een van uw huisgenoten werkt met levende dieren;
  • u hebt eerder in een asielzoekerscentrum gewoond.

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u op de afdeling vragen naar de folder ‘De meest gestelde vragen over MRSA’.

Complimenten, suggesties en klachten

Het HagaZiekenhuis stelt hoge eisen aan de zorg en dienstverlening en streeft ernaar uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Daarom hecht het ziekenhuis veel waarde aan uw mening. Dit kunnen complimenten en suggesties zijn, maar ook klachten. Hiermee kan het HagaZiekenhuis de zorg- en dienstverlening verder verbeteren. Als u tevreden bent horen wij dat graag van u.

Desondanks kan er tijdens uw verblijf ongenoegen of een klacht ontstaan. Bent u niet tevreden over de gang van zaken, dan is het goed dit kenbaar te maken. Het heeft de voorkeur dat u eerst zelf met de direct betrokkene(n) bij wie het probleem is ontstaan in gesprek komt. Ook kunt u het probleem bespreken met het unithoofd van de afdeling.

Als dit niet lukt of als u dit moeilijk vindt, dan kunt u contact zoeken met een van de Klachtenfunctionarissen . Zij bieden een luisterend oor, zijn onafhankelijk en kunnen u adviseren. Daarnaast hebben zij een geheimhoudingsplicht.

De Klachtenfunctionaris is aanwezig op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur en bereikbaar via

  • telefoon:   (070) 210 2547
  • e-mail:   klachten.suggesties@hagaziekenhuis.nl

Meer informatie over het indienen van een klacht en de Klachtenfunctionarissen vindt u in de folder ‘Klachtenregeling’ die op de verpleegafdeling en bij de receptie in de hal van de hoofdingang verkrijgbaar is.

Bereikbaarheid

Adres

HagaZiekenhuis Den Haag
Els Borst-Eilersplein 275
2545 AA Den Haag
telefoon: (070) 210 0000

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie