Uw kind is opgenomen op unit A of B. Om het verblijf van uw kind en u zo prettig mogelijk te laten verlopen, treft u in deze folder informatie aan over de gang van zaken op de units. Voor de leesbaarheid van deze folder wordt steeds gesproken over ‘ouders’, maar ook de eventuele verzorgers van een kind worden hiermee bedoeld. In het Juliana Kinderziekenhuis (JKZ ) hebben alle verpleegkundigen een opleiding tot kinderverpleegkundige. Voor de leesbaarheid wordt ook hier steeds gesproken over ‘verpleegkundige’.
Identiteitsbandje
Bij opname krijgt uw kind om de pols een bandje met zijn/haar persoonsgegevens (identiteitsbandje). Op dit bandje staan zijn/haar naam, geboortedatum, geslacht en de verpleegafdeling waar hij/zij verblijft. Zo weten de medewerkers van het ziekenhuis altijd wie uw kind is, ook in geval van nood. Verder staat op het bandje een barcode met een Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN). Dit bandje is verplicht. Het is voor de veiligheid van uw kind dat het tijdens het verblijf in het ziekenhuis dit bandje altijd draagt.
De artsen en de verpleegkundigen
De medische zorg valt onder verantwoordelijkheid van een kinderarts. Naast de kinderartsen en specialisten is er een afdelingsarts. Deze arts draagt zorg voor de dagelijkse - medische - gang van zaken rondom uw kind. De kinderartsen, de specialisten en de afdelingsarts hebben regelmatig onderling overleg met elkaar. Uw kind wordt in de regel ook onderzocht door de co-assistent van de unit. Een co-assistent is in het laatste jaar van zijn of haar studie tot arts. De afdelingsarts bezoekt uw kind iedere dag en bespreekt dan de voortgang van uw kind met de verpleegkundige. Daarnaast neemt de arts vanzelfsprekend contact met u op wanneer daartoe aanleiding is. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij veranderingen in het ziekteverloop, of bij het voornemen voor onderzoek of behandeling.
Het streven is om uw kind zoveel mogelijk door dezelfde verpleegkundige te laten verzorgen. Op het patiëntenbord bij de verpleegbalie kunt u lezen wie dat op welk moment is. Bij diegene kunt u ook met uw vragen terecht. In een ziekenhuis gaat de zorg dag en nacht door. Om die reden krijgt uw kind ‘s avonds en ‘s nachts met andere verpleegkundigen te maken. De verpleegkundigen houden elkaar onderling op de hoogte van de situatie van uw kind.
Wilt u een gesprek met de afdelingsarts, dan kunt u een afspraak maken via de verpleegkundige die voor uw kind zorgt. Het kan gebeuren dat de arts door onvoorziene drukte niet op de afgesproken tijd kan komen. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Pedagogische zorg
Kinderen kunnen angstig zijn voor bepaalde onderzoeken en behandelingen. Ook kunnen zij opzien tegen een mogelijk volgende opname. Samen met andere hulpverleners kan de pedagogisch medewerker ervoor zorgen dat de opname voor uw kind en u zo goed mogelijk verloopt. Zo is er een folder ‘Uw kind in het ziekenhuis - Tips vóór, tijdens en na de opname’. Verder geven pedagogisch medewerkers voorlichting over een operatie of onderzoek. De voorlichting is afgestemd op de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van uw kind.
U kunt ook bij hen terecht met vragen over de reacties van uw kind op de ziekenhuisopname, over de ontwikkeling van of de omgang met uw kind. De mate van ondersteuning is afhankelijk van de reden waarom uw kind wordt opgenomen.
Onderwijs
Als uw kind langere tijd in het ziekenhuis moet blijven, kunt u met de verpleegkundige of pedagogisch medewerker overleggen of uw kind naar de ziekenhuisschool kan gaan.
In het Juliana Kinderziekenhuis kunnen kinderen van 5 tot 18 jaar naar school. Het is voor (chronisch) zieke kinderen die langer dan een week zijn opgenomen. De kinderen volgen het programma van hun eigen school. De docente van het Juliana Kinderziekenhuis neemt contact op met de leerkracht van de eigen school om te overleggen welke lesstof het beste kan worden aangeboden.
Waarom de JKZ-school?
School zorgt voor autonomie en legt de verbinding met het gezonde leven van een kind. Patiënten van het JKZ worden daarom gestimuleerd om deel te nemen aan de JKZ-school.
Wat zijn de lesdagen?
De onderwijsbegeleiding is maandag tot en met donderdag van 13.00 tot 14.30 uur.
Wie geeft het onderwijs?
Docente Yvon van Velzen verzorgt het onderwijs. Indien het druk is krijgt zij hulp van het Haags Centrum voor Onderwijsadvies (HCO).
Hoe meld je je aan voor de school?
De kinderen die in aanmerking komen voor de school worden aangemeld door de pedagogisch medewerkers, artsen of verpleegkundigen.
Waar is de JKZ-school?
In de multifunctionele ruimte van het Paviljoen (op de eerste etage van het JKZ) is de JKZ-school.
Als kinderen vanwege hun aandoening niet in contact mogen komen met andere patiënten dan vindt de begeleiding en het onderwijs op de kamer plaats.
Spel en ontspanning
Spel en ontspanning zijn een basisvoorziening in het Juliana Kinderziekenhuis. Spelen biedt afleiding en ontspanning. Het zorgt ervoor dat kinderen even de ziekenhuiservaringen en het ziek zijn kunnen vergeten. Zo wordt er ook speelgoed en knutselmateriaal uitgeleend waarmee op de kamer gespeeld kan worden. Daarnaast worden er verschillende vrijwilligersactiviteiten aangeboden. Deze staan aangekondigd op verschillende plaatsen in het ziekenhuis.
Speelkamers en tienerhuiskamer
Er zijn 2 speelkamers: 1 voor kinderen van 0-4 jaar en een voor kinderen van 4-12 jaar. Deze speelkamers zijn zo ingericht dat het kinderen stimuleert tot spelen, samen met u en andere kinderen. In de ochtend is de speelkamer gereserveerd voor de Pedagogische Zorg. Vanaf 14.30 tot 19.00 uur zijn de speelkamers geopend voor vrij spel als dit medisch gezien verantwoord is. Dit stemt u altijd af met de verpleegkundige. Het vrij spel is altijd onder begeleiding van een ouder of verzorger.
De tienerhuiskamer is voor kinderen vanaf de brugklas. Zo kunnen ook zij zich even terugtrekken en ontspannen. De tienerhuiskamer is open van 10.00 tot 22.00 uur. Van 11.00 tot 12.00 uur is de tienerkamer gereserveerd voor de Pedagogische zorg. De tienerkamer is niet toegankelijk voor ouders en bezoek.
Sporten voor ouders
Als ouder of verzorger van een kind dat is opgenomen in het Juliana Kinderziekenhuis kunt u soms best wat afleiding gebruiken. Ouders hebben ons verteld dat ze vooral behoefte hebben aan lichamelijke inspanning. Maar naar een sportschool gaan, zit er vaak niet in. Je wilt immers niet te ver van je kind weggaan. Daarom kunt u in het Juliana Kinderziekenhuis tegen geringe kosten gebruik maken van onze bedrijfsfitness HagaFit.
HagaFit beschikt over een grote gymzaal en fitnessruimte bij de afdeling Fysiotherapie. Femke Kastelein is bewegingsagoog en geeft de verschillende groepslessen. De lessen zijn toegankelijk voor medewerkers van het ziekenhuis en dus ook voor ouders/verzorgers van kinderen die zijn opgenomen in het JKZ.
Er zijn drie verschillende strippenkaarten:
- 3x sporten : €7,50
- 5x sporten : €12,00
- 10x sporten : €20,00
De kosten kunt u in de sportzaal afrekenen met uw pinpas. Ouders/verzorgers die in het bezit zijn van een Ooievaarspas kunnen kosteloos gebruik maken van HagaFit, https://www.ooievaarspas.nl
U kunt de Fit-strippenkaart op twee manieren kopen:
- Op de afdeling: u kunt zich aanmelden bij één van de kinderfysiotherapeuten in het Juliana Kinderziekenhuis.
- Per e-mail: u kunt Femke Kastelein of de kinderfysiotherapeut een mailtje sturen via Hagafit@hagaziekenhuis.nl of Kinderfysiotherapie@hagaziekenhuis.nl.
Meer informatie kunt u lezen in de folder ‘Sporten voor ouders in het JKZ met HagaFit’, http://folders.hagaziekenhuis.nl/2023
Het Hotelteam
De medewerkers van het Hotelteam bestaan uit zorgondersteuners en huishoudelijk medewerkers. De zorgondersteuners serveren dagelijks de maaltijden en kunnen uw kind helpen bij het maken van een keuze. Zij kunnen u en uw kind ter zijde staan voor uitleg en bij het gebruik van de telefoon of de HagaPatiëntenPC. Ook geven zij uitleg over het kluisje op de kamer. Zij houden de kamer schoon en voor vragen hierover kunt u ook bij hun terecht.
Waardevolle bezittingen
Laat waardevolle bezittingen van uw kind en uzelf thuis en neem geen grote geldbedragen mee. Het HagaZiekenhuis is, ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen, niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal van eigendommen.
Kluisje
Om de eerste keer het kluisje te openen, toetst u de code 1234 in. Daarna kunt u of uw kind het kluisje instellen met een zelf te kiezen 4-cijferige code (de persoonlijke code):
- toets de persoonlijke code in
- druk op de ENTER-knop
- sluit de kluis en
- druk op de CLOSE-knop.
Openen van het kluisje: toets de persoonlijke code in. Sluiten van het kluisje: toets de persoonlijke code in, druk op de ENTER-knop en druk op de CLOSE-knop. Vergeet niet bij uw ontslag uw persoonlijke eigendommen uit het kluisje te halen en het kluisje met de deur open achter te laten.
Oproepen van de verpleegkundige
Als uw kind of u de verpleegkundige nodig heeft, is de rode knop van de afstandsbediening de knop om de verpleegkundige op te roepen. De oproep gaat direct naar de verpleegkundige die uw kind op die dag verzorgt.
Afstandsbediening verpleegkundige oproep
De verpleegkundige heeft een draagbare telefoon bij zich waarop de oproep verschijnt. Hij/zij komt naar uw kind toe of vraagt u via dit oproepsysteem waarmee hij/zij uw kind kan helpen. Als de eigen verpleegkundige u op dat moment niet te woord kan staan, dan wordt uw oproep automatisch doorgeschakeld naar een collega verpleegkundige.
Bediening van het bed
Aan het bed hangt de afstandsbediening waarmee (delen van) het bed omhoog of omlaag kan worden gezet. Om de afstandsbediening te activeren drukt u of uw kind eerst op de groene knop.
HagaPatiëntenPC (HPPC)
Boven elk bed hangt een televisiescherm met toetsenbord en een afstandsbediening. Dit is de HagaPatiëntenPC, hierna HPPC genoemd. Hiermee kan uw kind kosteloos:
- televisie kijken of naar de radio luisteren
- in de regio naar 070 en 0174 nummers bellen (daar buiten is niet mogelijk)
- internet gebruiken
- spelletjes spelen
- een medewerker van het Hotelteam oproepen
- met de verpleegkundige of arts meekijken in het verpleegkundig of medisch dossier
HagaPatiëntenPC opstarten
In de telefoonhoorn zit een pas, waarop een telefoonnummer zichtbaar is. Dit is het telefoonnummer waarop u of uw kind bereikbaar bent/is. Hetzelfde nummer ziet u ook op het beeldscherm. De pas is eigendom van het ziekenhuis en werkt alleen in de HPPC van het HagaZiekenhuis. Een medewerker van het Hotelteam kan uitleg geven over de mogelijkheden en bediening van de HPPC.
Telefoon
Via de HPPC kan u of uw kind gratis bellen naar telefoonnummers die beginnen met netnummer 070 en 0174. Toets eerst een 0 en daarna het volledige telefoonnummer. U of uw kind kan ook met een eigen mobiele telefoon bellen.
We vragen u en uw kind het gebruik van de telefoon te beperken voor de rust van de (eventuele) andere patiënten op de kamer. Zorg ervoor dat anderen geen overlast ondervinden van de telefoongesprekken. Zet wanneer dit mogelijk is een eigen mobiele telefoon op de zogenaamde trilstand. Het kan zijn dat de verpleegkundige u of uw kind vraagt om een gesprek te beëindigen en niet te bellen.
Uw mobiele telefoon kan in het ziekenhuis minder goed bereik hebben, buiten is dit geen probleem.
Internet
Via de HPPC is er toegang tot het internet. U of uw kind kan ook een eigen laptop, tablet of smartphone gebruiken. Bewaar deze wel in de kluis bij afwezigheid. Op de afdeling is WIFI beschikbaar. Selecteer hiervoor het draadloos netwerk ‘Haga-Public’ en klik op akkoord om de internetverbinding te activeren.
Televisie
In de onderrand van het scherm is een knop met het televisiesymbool. Klik op deze knop en de televisie gaat aan. Door het scherm aan te raken verschijnt aanduiding ‘channels’. Na het aanraken van die knop, zijn alle kanalen die beschikbaar zijn zichtbaar.
Radio
In de onderrand van het scherm is een knop met het radiosymbool. Klik op deze knop en de radio gaat aan. Door het scherm aan te raken, verschijnt aanduiding ‘channels’. Na het aanraken van die knop, zijn alle kanalen die beschikbaar zijn zichtbaar.
Bezoektijden
Kijk voor de actuele bezoektijden en -regels op de website /bezoektijden. Er is ook een folder beschikbaar http://folders.hagaziekenhuis.nl/2345. Als een kind in isolatie is opgenomen gelden er andere regels.
Geïsoleerd verplegen
Als uw kind geïsoleerd verpleegd wordt, gelden er speciale voorschriften voor het binnen komen of verlaten van de kamer:
- u moet, nadat u op bezoek bent geweest, het ziekenhuis direct verlaten
- u zorgt voor een goede handhygiëne
- uw kind mag niet buiten de kamer komen om te spelen
- u kunt speelgoed ophalen om op de kamer mee te spelen
Dit in verband met besmettingsgevaar. Deze voorschriften worden op de deur van de kamer aangegeven. Bij geïsoleerd verpleegde kinderen mogen alleen de ouders/verzorgers, broertjes en zusjes op bezoek komen. Ander bezoek? Overleg dit met de verpleegkundige.
Paviljoen
In het paviljoen is een zitje waar u zich even kunt terugtrekken. Er staat een automaat voor koffie en thee. Eventueel kunt u een van uw andere kinderen daar mee naar toe nemen. We vragen wél of u rekening wilt houden met de rust en ontspanning van andere aanwezige ouders. U wordt verzocht het paviljoen netjes achter te laten.
Roken
Het Juliana Kinderziekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. Dit geldt ook voor het HagaZiekenhuis. Roken is in het hele ziekenhuis - dus ook in het paviljoen en op het balkon - verboden. Kijk op de website voor meer informatie www.hagaziekenhuis.nl/rookvrij
Rooming-in
Naast uw aanwezigheid overdag is het in ons ziekenhuis ook mogelijk om bij uw kind te overnachten. U kunt er voor kiezen om als ouders elkaar hierin af te wisselen of om allebei te blijven slapen. Op iedere kamer is maar 1 slaapbank aanwezig. Een alternatief is het Ronald Mc-Donald huis (als daar plek is).
Voor beddengoed en een kussen wordt gezorgd. Er zijn handdoeken van het ziekenhuis aanwezig, de washandjes zijn voor eenmalig gebruik. Op iedere kamer is een toilet en doucheruimte waar de ouders gebruik van kunnen maken. Wilt u de douche na gebruik netjes achter laten?
Vanwege de rust van de kinderen vragen wij u om vóór 20.00 uur uw bed op te maken en deze de volgende morgen voor 8.00 uur weer op te ruimen. Dit is vanwege de verzorging van uw kind en het schoonmaken van de kamer.
Maaltijdvoorziening voor ouders
Ontbijt
Blijft u overnachten bij uw kind dan kunt u met uw kind ontbijten. Het Hotelteam komt langs met de broodbuffet wagen tussen 8.00 en 9.00 uur en biedt u een basis ontbijt aan. Dit bestaat uit:
- maximaal 3 boterhammen wit of bruin
- boter
- kaas
- ham
- worst
- zoet beleg
- koffie of thee
Lunch
Het Hotelteam komt langs met de Broodbuffetwagen. Vanaf 12.00 uur kunt u met maximaal 2 personen lunchen. De kosten zijn 3,25 euro per persoon. U betaalt met pin of met een voucher. De voucher kunt u kunt kopen bij de espressobar in het JKZ.
U mag ook zelf eten meenemen. In de pantry zijn een magnetron en koelkast aanwezig. Wilt u uw eten stickeren met uw naam, datum en kamernummer? Volgens de HACCP wetgeving zijn wij verplicht producten weg te gooien die niet gestickerd en/of over datum zijn.
Avondmaaltijd
Per patiënt mogen maximaal 2 personen een warme maaltijd bestellen via meals on wheels (met uitzondering van patat en lachebekjes). De kosten zijn 6,55 euro per persoon. U betaalt met pin of met een voucher. De voucher kunt u kunt kopen bij de espressobar in het JKZ.
De maaltijd bestelt u vóór 14.00 uur bij de medewerker van het Hotelteam. U kunt ook uw maaltijd van thuis mee te nemen en deze in de magnetron in de pantry opwarmen.
Vouchers
De vouchers voor de middag- en avondmaaltijd kunt u kopen bij de espressobar van het JKZ. Deze is van maandag tot en met vrijdag geopend van 8.00 tot 17.00 uur. In het weekend kunt u terecht bij de espressobar bij de hoofdingang. Het is alleen toegestaan om uw opgenomen kind mee naar restaurant HagaPlaza te nemen als de arts dit schriftelijk heeft goedgekeurd.
Kraammoeders
Tot 28 dagen na de bevalling kunt u alle 3 de maaltijden gebruiken. De moeder moet dit registreren. Later worden de kosten verrekend met de eigen ziektekostenverzekeraar. Vraag de verpleegkundige hiernaar.
Geestelijke Verzorging
De opname van uw kind in het ziekenhuis kan ingrijpend zijn. Het kan spanning, onzekerheid en vragen oproepen. Ook levens-, zingevings-, geloofs- en ethische vragen. Als u of uw kind hierover wil praten met een geestelijk verzorger dan kan dat. Tevens kan er beroep op een geestelijk verzorger worden gedaan voor rituelen (zoals gebed en ziekenzegen) en sacrament (zoals de bediening van de doop). Voor rituelen van uw eigen traditie kunnen de geestelijk verzorgers bemiddelen in contact met een vertegenwoordiger van uw eigen geloofs- of levensovertuiging.
Via de verpleegkundige, arts, doktersassistente of via het algemene telefoonnummer van het HagaZiekenhuis, (070) 210 0000, kunt u in contact komen met een geestelijk verzorger van het ziekenhuis. Voor dringende gevallen kan buiten normale werktijd via de verpleegkundige een beroep worden gedaan op de dienstdoend geestelijk verzorger die bereikbaarheidsdienst heeft.
Stilteruimte
De stilteruimte kunt u bezoeken voor gebed, rust, stilte en bezinning. De ruimte is toegankelijk voor patiënten, bezoekers en medewerkers van het HagaZiekenhuis.
Ronald McDonald Huis
Op de 3e etage bevindt zich het Ronald McDonald Huis (RMD). Wanneer u gebruik wilt maken van een kamer in het RMD, kunt u dit bespreken met de verpleegkundige. Voor meer informatie kunt u naar de folder ‘Ronald McDonald Huis’ vragen.
Huiskamer voor ouders
Naast het RMD bevindt zich een huiskamer voor ouders. Ook wanneer u geen kamer in het RMD heeft, kunt u hier gebruik van maken. Het is niet toegestaan om uw opgenomen kind hier mee naar toe te nemen. Dit is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van de arts. Geef altijd aan de verpleegkundige door waar u te bereiken bent als u de afdeling verlaat.
Verzorging van uw kind
U kunt, wanneer u daartoe in de gelegenheid bent, de verzorging van uw kind zoveel mogelijk zelf voortzetten. Met de verpleegkundige maakt u hierover de nodige afspraken. Als u verhinderd bent terwijl u met de verpleegkundige heeft afgesproken dat u bij uw kind bent, laat dat dan weten. Daar kan dan rekening mee worden gehouden.
Rusttijd
Van 12.00 - 14.30 uur is het rusttijd. Dan is het wenselijk dat de kinderen op hun eigen kamer verblijven. De verlichting wordt gedimd en er is rust op de afdeling. Ook na 19.00 uur moet het zo rustig mogelijk zijn op de afdeling. Oudere kinderen mogen nog tot 22.00 uur televisie kijken, tenzij andere kinderen daar last van hebben. Tijdens de avond en de nacht brandt de nachtverlichting. Dit is noodzakelijk voor een goede observatie van de kinderen.
Maaltijden en voeding kinderen
In het Juliana Kinderziekenhuis werken wij met het voedingsconcept FoodForCare. Dit is een uitgebalanceerde maaltijdformule waarbij uw kind zes kleinere, eiwitrijke porties per dag krijgt aangeboden. Naast het ontbijt, de lunch en warme maaltijd krijgt uw kind op drie extra momenten een shake, een kleine snack en een dessert.
Gedurende de dag komt een medewerker van het Hotelteam langs met verschillende gerechten en dranken. Als uw kind daartoe in staat is, maakt hij/zij zelf een keuze uit wat het wil eten en drinken. Rondom het snack moment komt de medewerker de keuze voor de warme maaltijd opnemen. Alle gerechten hebben een verantwoorde portiegrootte en uw kind kan zelf bepalen welke en hoeveel gerechten hij/zij op dat moment wil eten. De medewerker van het Hotelteam helpt uiteraard graag bij het maken van de keuze.
Alle maaltijden, fruit, tussendoortjes en drinken voor uw kind worden door het Hotelteam verstrekt. Wanneer uw kind iets extra wil, kan u of uw kind daar bij het Hotelteam om vragen. Tijdens de opname wordt bijgehouden wat uw kind eet en drinkt. Het is erg belangrijk dat u het doorgeeft als u uw kind zelf eten of drinken geeft.
Fles- en borstvoeding wordt gegeven zoals u gewend bent, tenzij anders wordt afgesproken met de arts. Wilt u ervoor zorgen dat de eigen fles en fopspeen van uw kind aanwezig is en zo nodig door u zelf wordt uitgekookt.
Pantry
Op de afdeling is een pantry aanwezig. Hier staat een automaat voor gratis koffie en thee. In de koelkast kunt u eventueel meegebrachte etenswaren kwijt. Zet hier wel de naam van uw kind en de datum op. Etenswaren waar geen naam en geen datum op staan, worden om hygiënische redenen weggegooid. Bestek en servies zijn aanwezig. U wordt verzocht uw gebruikte spullen weer in de pantry terug te brengen en deze ruimte netjes achter te laten.
Telefonisch contact
Informatie over uw kind wordt in verband met de privacyregels alleen aan de ouders/verzorgers gegeven. Alleen ouders of verzorgers kunnen daarom voor informatie telefonisch contact opnemen met de unit via telefoonnummer:
- Unit A: (070) 210 7419
- Unit B: (070) 210 7494
Ontslag
Uiteraard proberen wij u zo tijdig mogelijk te informeren over het moment van ontslag van uw kind. Toch kan het gebeuren dat u kort van tevoren hoort dat uw kind met ontslag mag. De reden hiervoor is meestal dat de arts de belangrijke laatste uitslagen van onderzoeken wil weten. De behandelend arts brengt uw huisarts en/of het consultatiebureau op de hoogte van de opname van uw kind. Met de arts en de verpleegkundige heeft u een ontslaggesprek.
Wanneer uw kind medicijnen nodig heeft en u niet meer terecht kunt bij uw eigen apotheek, dan is er een apotheek naast de Spoedeisende Hulp van het HagaZiekenhuis. Wij stellen het zeer op prijs als u het vragenformulier over de opname van uw kind invult.
Weer thuis
Na het ziekenhuisverblijf kan uw kind angstig zijn en veel aandacht vragen. Het kan sneller boos worden, onrustig slapen of bedplassen. Uw kind moet thuis weer wennen en alles verwerken wat het heeft meegemaakt. Geef uw kind extra aandacht en begrip en geef het de kans om bijvoorbeeld met spelletjes zijn of haar gevoelens te uiten. Dan gaan deze reacties vaak vanzelf over.
Blijft u zich toch ongerust maken, overleg dan met uw huisarts of bespreek dit bij de controleafspraak op de polikliniek. Zie ook de folder ‘Uw kind in het ziekenhuis - Tips vóór, tijdens en na de opname’.
Wat u verder nog moet weten
Rechten en plichten
De (ouders van) patiënten hebben rechten en plichten. Daaronder valt het recht op informatie. Dit recht is vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Hulpverleners moeten duidelijke informatie geven over de ziekte of aandoening en de gevolgen daarvan. Maar ook over onderzoeken, behandelingen, mogelijke bijwerkingen en risico’s. Verder hebben u en uw kind recht op informatie over eventuele andere behandelmethoden. De arts mag alleen behandelen en onderzoeken als de ouders - en bij kinderen ouder dan 12 jaar ook het kind zelf - daarvoor toestemming geven. Voor kinderen ouder dan 16 jaar geldt dat zij ook zelfstandig toestemming kunnen geven voor een behandeling of onderzoek.
Daarnaast is het belangrijk te weten dat bij uw kind nooit (medische) handelingen onder dwang worden uitgevoerd bij niet-levensbedreigende situaties. Van u en uw kind verwachten wij dat u de arts en de verpleegkundigen zo volledig mogelijk informeert. Als u zich hieraan houdt, kunnen wij uw kind zo goed mogelijk behandelen. U kunt ook om de mening van een tweede arts vragen; een second opinion.
Verder is er het recht op privacy. Alles wat de behandeling van uw kind betreft wordt beschreven in het medisch en verpleegkundig dossier. U en uw kind (vanaf 12 jaar) hebben recht op inzage. U kunt inzage in het verpleegkundig dossier vragen aan de verpleegkundige. U en uw kind kunnen het medisch dossier inzien via een verzoek aan de arts. Alleen de hulpverleners die uw kind verzorgen of behandelen mogen het dossier inzien. Aan anderen worden geen mededelingen gedaan over de gezondheidstoestand van uw kind. Recht op privacy houdt ook in dat alléén met toestemming van u en uw kind, anderen bij een onderzoek of ingreep aanwezig mogen zijn. Zie ook de folder ‘Patiëntenrechten WGBO’.
Complimenten, suggesties en klachten
Het JKZ stelt hoge eisen aan de zorg en dienstverlening en streeft ernaar het verblijf van u en uw kind zo aangenaam mogelijk te maken. Daarom hecht het ziekenhuis veel waarde aan uw mening. Dit kunnen complimenten en suggesties zijn, maar ook klachten. Hiermee kan het JKZ haar zorg- en dienstverlening nog meer verbeteren.
Bent u niet (helemaal) tevreden over de gang van zaken, dan is het goed dit kenbaar te maken. Het heeft de voorkeur om eerst zelf in gesprek te komen met de direct betrokkene(n) bij wie het probleem is ontstaan. Als dit niet lukt of als u dit moeilijk vindt, dan kunt u zich wenden tot een van de patiëntencontactpersonen. Zij bieden een luisterend oor, zijn onafhankelijk en kunnen u adviseren. Daarnaast hebben zij een geheimhoudingsplicht.
De patiëntencontactpersonen van het ziekenhuis zijn aanwezig van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. U kunt telefonisch contact opnemen via (070) 210 2547 of (070) 210 1814, of een e-mail sturen naar: klachten.suggesties@hagaziekenhuis.nl
Landelijke Vereniging Kind en Ziekenhuis
Ouders kunnen bij de Vereniging Kind en Ziekenhuis meer informatie krijgen over een ziekenhuisopname. Deze landelijke vereniging wil het welzijn van kinderen voorafgaand, tijdens en na een ziekenhuisopname bevorderen. Zie www.kindenziekenhuis.nl.
Tot slot
Als u vragen heeft, bespreekt u deze dan met de verpleegkundigen. Zij staan u graag te woord en verwijzen u zo nodig door.
Wat vindt u van deze patiënteninformatie?
Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.
Spreekt u geen of slecht Nederlands?
De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.
Do you speak Dutch poorly or not at all?
This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.
Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?
Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.
Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?
Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.
إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.