Opname in HagaZiekenhuis Den Haag

Laatste wijziging: 10-04-2024 Foldernummer: 1598


Hieronder vindt u informatie die u kan helpen bij - de voorbereiding op - uw opname. De brochure gaat in op de werkwijze en de voorzieningen van het HagaZiekenhuis. Voor aanvullende vragen kunt u terecht bij de medewerkers van het Opnamebureau of bij de verpleegkundigen op uw afdeling.

Vooraf aan uw opname

Uw inschrijving

Uw behandelend arts heeft u doorgestuurd naar het Opnamebureau om u in te laten schrijven voor opname in het HagaZiekenhuis. Een medewerker van dit bureau heeft uw persoonlijke gegevens genoteerd.

Als u geopereerd moet worden, krijgt u een afspraak voor het Preoperatief Onderzoek Anesthesiologie (POSA). De anesthesioloog geeft u uitleg over de vorm van anesthesie (verdoving) tijdens uw operatie. Uiteraard krijgt u de gelegenheid hierover vragen te stellen.

Als de datum van uw opname niet direct bekend was, is u verteld hoe lang het ongeveer duurt voordat u opgenomen wordt. De opnamedatum wordt doorgaans in de week voor uw opname telefonisch met u afgesproken.

Wijzigingen in uw gegevens (naam, adres, woonplaats et cetera) of omstandigheden geeft u zo spoedig mogelijk door aan het Opnamebureau. Het Opnamebureau is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 14.00 tot 16.30 uur via telefoonnummer (070) 210 2839.

Als uw opname niet door kan gaan

Er kan zich bij u een situatie voordoen die uitstel of afmelding van uw opname noodzakelijk maakt.

Geeft u dit dan zo spoedig mogelijk aan het Opnamebureau door. Iemand anders kan dan uw plaats innemen.

Ook wanneer u koorts, een besmettelijke ziekte of een infectie heeft, vragen wij u contact op te nemen met het Opnamebureau. Een medewerker van dit bureau overlegt dan met uw arts of een opname op dat moment verantwoord is.

Het kan ook gebeuren dat het HagaZiekenhuis een geplande operatie bij u moet uitstellen, bijvoorbeeld in geval van een spoedoperatie. Als uw operatie niet door kan gaan, neemt een medewerker van het Opnamebureau contact met u op. Het Opnamebureau plant u zo spoedig mogelijk opnieuw in.

MRSA-bacterie

De Methicilline Resistente Staphylococcus aureus , kortweg MRSA, is een huidbacterie die niet reageert op de meeste antibiotica. Patiënten kunnen MRSA bij zich dragen zonder hier ziek van te zijn.

Als sprake is van 1 van onderstaande situaties meldt u dit vóór uw opname direct bij uw behandelend arts:

  • U was eerder in een buitenlands ziekenhuis opgenomen;
  • U of een van uw huisgenoten werkt waar bedrijfsmatig levende dieren worden gehouden;
  • U of een van uw huisgenoten is drager van de MRSA-bacterie of U verzorgt iemand die MRSA-drager is;
  • U heeft eerder gedialyseerd in een buitenlandse zorginstelling;
  • U was eerder in een Nederlands ziekenhuis opgenomen waar een uitbraak heerste;
  • U heeft eerder in een asielzoekerscentrum gewoond.

Voor meer informatie over dit onderwerp vraagt u op de verpleegafdeling naar de folder ‘De meest gestelde vragen over MRSA’. Of kijk op internet: bij het specialisme ‘Hygiëne & Infectiepreventie’.

Contactpersoon

Medewerkers van het HagaZiekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht. Vanwege de geheimhoudingsplicht en uw privacy wordt niet zomaar informatie over u aan derden gegeven. Om die reden vragen wij u bij uw opname naar een contactpersoon. Deze persoon is aanspreekpunt voor zowel uw naasten, familie en vrienden, als voor de artsen en verpleging.

Bedenkt u vóór uw opname wie uw contactpersoon tijdens uw opname kan zijn.

Het HagaZiekenhuis geeft alleen aan deze contactpersoon informatie over u. Hij of zij kan vervolgens de familie en vrienden op de hoogte brengen. Het is prettig als de contactpersoon op de hoogte is van uw privésituatie.

Uw opname

Wat neemt u mee op de dag van uw opname ?

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
  • De pas van uw zorgverzekeraar.
  • Toiletartikelen (eventueel een scheerapparaat).
  • Nachtgoed, ondergoed, een kamerjas, comfortabele kleding en pantoffels, slippers of schoenen met profiel.
  • Alle medicijnen die u gebruikt of een overzicht hiervan (zie ook onder ‘Actueel Medicatie Overzicht’) en eventueel de medicijnlijst van de trombosedienst.
  • Indien aan de orde een dieetlijst.
  • Naam, adres en telefoonnummer van een contactpersoon.
  • Hulpmiddelen die u gebruikt, zoals een bril, wandelstok of rollator.
  • Iets ter ontspanning, zoals een boek of tijdschrift, en als u dat wilt uw eigen laptop* (op de afdeling is WIFI beschikbaar).
  • Deze opnamebrochure; tijdens uw verblijf kunt u de informatie nog eens nalezen.
  • Eventueel wat kleingeld, pen en papier.

Het HagaZiekenhuis zorgt voor handdoeken en washanden.

*Bij uw bed kunt u ook gebruik maken van de HagaPatiëntenPC (HPPC). Meer informatie hierover vindt u verderop.

Wat kunt u beter thuis laten ?

Laat waardevolle bezittingen thuis en neem geen grote geldbedragen mee. Het HagaZiekenhuis is, ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen, niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal van eigendommen.

Actueel Medicatie Overzicht

Het is belangrijk dat uw behandelend arts weet welke medicijnen u thuis gebruikt en voor welke medicijnen u eventueel overgevoelig bent. Neemt u daarom bij uw opname een actueel overzicht van uw medicijnen mee. Dit heet een Actueel Medicatie Overzicht (AMO). Hierop staan:

  • alle medicijnen die u op dat moment gebruikt, de sterkte, de dosering en de tijdstippen;
  • eventuele overgevoeligheid (allergieën) of ongewenste medicijnen;
  • redenen om bepaalde medicijnen niet te gebruiken (contra-indicaties).

Dit overzicht kunt u opvragen bij uw apotheek of zelf maken.

Neemt u ook de originele verpakkingen mee van de medicijnen die u gebruikt.

Melden op de dag van uw opname

Afhankelijk van wat eerder met u is afgesproken, meldt u zich op de dag en tijd van uw opname bij de receptiebalie bij de hoofdingang. Hier hoort u op welke afdeling u wordt opgenomen. Eventueel ontbrekende gegevens worden dan alsnog genoteerd. Een vrijwilliger brengt u zo nodig naar de verpleegafdeling. Een familielid of bekende kan u daarbij vergezellen.

Als u vooraf van het Opnamebureau heeft doorgekregen dat u direct naar de opgegeven verpleegafdeling kunt gaan, dan hoeft u niet eerst langs het Opnamebureau.

Informatie naar uw huisarts

Het HagaZiekenhuis licht schriftelijk uw huisarts in over uw opname. Ook na uw ontslag wordt uw huisarts geïnformeerd en op de hoogte gebracht van de medische bevindingen van de behandelend arts.

Onderzoek en behandeling

Behandelteam

Bij uw behandeling zijn vaak meerdere hulpverleners betrokken, zoals artsen, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen, diëtisten en fysiotherapeuten. Zij werken in teamverband.

Een arts van ons behandelteam zal de operatie/ ingreep zelfstandig bij u uitvoeren. Dit is soms een andere arts, dan degene die u op de polikliniek hebt gezien. Het is ook niet altijd de medisch specialist zelf. Het kan ook een medisch specialist in opleiding zijn. Dit is een arts die een opleiding geneeskunde aan een universiteit heeft afgerond. Een medisch specialist draagt wel altijd de eindverantwoordelijkheid

Voor informatie over uw ziekte, het behandelplan en eventuele onderzoeken kunt u het beste uw behandelend arts raadplegen. U kunt uw vragen stellen wanneer de arts 'visite loopt' op de afdeling. Als u prijs stelt op een persoonlijk gesprek is dat uiteraard ook mogelijk. Dit kunt u via de verpleegkundige regelen. Het HagaZiekenhuis vindt het belangrijk dat er goed contact is tussen patiënt en hulpverlener.

Op de meeste verpleegafdelingen is een vast team van verpleegkundigen verantwoordelijk voor uw verpleging en verzorging. Zij zijn direct betrokken bij uw verpleging en uw eerste aanspreekpunt. Zij streven ernaar uw verblijf op de afdeling zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Met vragen over uw verpleging kunt u altijd bij hen terecht.

Opleidingsziekenhuis

Het HagaZiekenhuis is een opleidingsziekenhuis en leidt artsen, verpleegkundigen en paramedici op. De medisch specialisten zijn verantwoordelijk voor de arts-assistenten, de semi-artsen en de
co-assistenten in opleiding.

Een arts-assistent is een afgestudeerde arts die meestal in opleiding is tot specialist. Een arts-assistent werkt onder supervisie van de medisch specialist.

Een semi-arts is een arts-assistent in opleiding, die in het laatste jaar van zijn/haar opleiding zit. Hij/zij werkt onder supervisie van de medisch specialist.

Een co-assistent is een medisch student die opgeleid wordt tot basisarts. Hij/zij wordt begeleid door de arts-assistent.

Het ziekenhuis leidt ook op tot het beroep van verpleegkundige. Voor verpleegkundigen is het mogelijk zich in het ziekenhuis in een aantal vakken te specialiseren. Ook paramedici, zoals fysiotherapeuten, analisten, radiologieassistenten en longfunctieassistenten, krijgen binnen het ziekenhuis hun praktijkopleiding.

Als een onderzoek of behandeling door een hulpverlener in opleiding wordt uitgevoerd, gebeurt dit altijd onder begeleiding van een gediplomeerde hulpverlener.

Informatie over onderzoek en behandeling

Voorafgaand aan uw opname heeft u van de arts informatie gekregen over uw aandoening en de behandeling, tenzij u met spoed bent opgenomen. Als u informatie mist, kunt u dit vragen aan de hulpverleners op de afdeling. Ook zijn er diverse folders over onderzoeken en behandelingen beschikbaar op de afdeling. U kunt hier naar vragen.

Geef aan als u iets niet begrijpt of als dingen anders gaan dan u verwacht. Dan kan de arts of verpleegkundige u uitleg geven. Vragen over uw verzorging of vragen over afspraken die de behandelend arts heeft gemaakt, kunt u aan de verpleegkundige stellen.

Geheimhoudingsplicht

Alle medewerkers van het HagaZiekenhuis zijn gebonden aan het beroepsgeheim of een contractuele geheimhoudingsplicht die geldt voor alle gegevens die zij verwerken. Zij mogen geen informatie over u verstrekken aan derden. Medewerkers mogen geen gegevens inzien van patiënten als zij niet bij de behandeling betrokken zijn. De geheimhouding geldt niet voor uw behandelaars onderling en voor diegenen die u heeft gemachtigd informatie over u te krijgen, zoals uw contactpersoon.

In uitzonderlijke gevallen moet het HagaZiekenhuis informatie aan derden verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift. Een voorbeeld daarvan is de uitbraak van een zeer besmettelijke infectieziekte.

Medicijngebruik tijdens uw opname

Het HagaZiekenhuis streeft naar optimale medicatieveiligheid.

De medewerkers van de ziekenhuisapotheek werken nauw samen met de artsen en verpleegkundigen. Op elke verpleegafdeling is een kleine afdelingsapotheek aanwezig.

Bij uw opname vraagt de apothekersassistent van het Apotheek Service Punt (ASP) bij uw eigen thuisapotheek gegevens op over de medicijnen die u gebruikt. Als u via meerdere apotheken medicijnen krijgt, is het belangrijk om dit door te geven aan de verpleegkundige of apothekersassistent.

Bij ontslag uit het ziekenhuis zorgt de apothekersassistent ervoor dat de medicijnen voor u klaar staan of bij u worden thuisbezorgd.

Verder kan de apothekersassistent u informatie en advies geven over het juiste gebruik van medicijnen.

Tijdens uw verblijf krijgt u medicijnen van het ziekenhuis. Deze kunnen een andere vorm en kleur hebben dan de medicijnen die u thuis gebruikt, maar de werking is hetzelfde.

Overgevoeligheid

Als u overgevoelig bent voor bepaalde medicijnen, etenswaren of stoffen is het belangrijk dat u dit bij uw opname aan de verpleegkundige en uw behandelend arts vertelt. Dit wordt in uw verpleegkundig en medisch dossier genoteerd.

Wel of niet reanimeren

Bij uw opname krijgt u van de arts altijd de vraag voorgelegd of u in het geval van een hartstilstand gereanimeerd wilt worden. Het beleid van het HagaZiekenhuis is dat een patiënt altijd wordt gereanimeerd, tenzij een patiënt aangeeft dit niet te willen. Of als de arts naar aanleiding van de algehele gezondheidssituatie van de patiënt en op basis van professionele kennis en ervaring inschat dat een reanimatiepoging geen kans van slagen heeft.

U kunt in uw medisch dossier vast laten leggen dat u niet gereanimeerd wilt worden.

Voor meer informatie over het wel of niet reanimeren kunt u terecht bij uw behandelend arts of bij de verpleegkundige. Ook is er een folder ‘Wel of niet reanimeren’ .

Donorregistratie

Op 1 juli 2020 is de donorwet veranderd. Met deze wet komt iedereen in Nederland vanaf 18 jaar in het Donorregister. Een arts raadpleegt altijd het Donorregister wanneer iemand mogelijk weefsel kan doneren. Dit is verplicht gesteld in de Wet op de orgaandonatie. Als u geen keuze hebt ingevuld in het register, komt ‘Geen bezwaar tegen orgaandonatie’ bij uw naam te staan. Dat betekent dat uw organen na uw overlijden naar een patiënt kunnen gaan. De arts heeft hiervoor toestemming nodig van de nabestaanden. Het HagaZiekenhuis gaat hier uiterst zorgvuldig mee om. Als uw familie heel zeker weet en kan uitleggen aan de arts dat u echt geen donor wilde worden, dan wordt u ook geen donor. Het is dus belangrijk dat uw partner en familie weten wat uw keuze is.

Meer informatie over dit onderwerp vindt u op:

Patiëntengegevens

Het HagaZiekenhuis levert anonieme patiëntengegevens voor registratie aan externe instanties. Het ziekenhuis is in sommige gevallen verplicht deze gegevens aan te leveren.

De gegevens worden, met uitzondering van de gegevens voor het Pathologisch Anatomisch Landelijk Geautomatiseerd Archief (PALGRA), anoniem verstrekt, zodat deze niet direct herleidbaar zijn tot een patiënt. Voor deze registraties is een reglement opgesteld waarin ook de bescherming van persoonsgegevens is opgenomen.

Het ziekenhuis levert aan het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) gegevens voor de landelijke kankerregistratie. Als u niet wilt dat uw gegevens worden geregistreerd kunt u dit melden bij uw behandelend arts. Deze noteert het bezwaar in uw dossier en zorgt ervoor dat uw gegevens niet worden geregistreerd.

Daarnaast worden uw diagnose-behandelings-codes (DBC) op naam doorgegeven aan uw zorgverzekeraar. Op basis van deze codes betaalt uw zorgverzekeraar de kosten van uw behandeling rechtstreeks aan het HagaZiekenhuis.

Nader gebruik lichaamsmateriaal

Als bij u lichaamsmateriaal wordt afgenomen, kan het restmateriaal worden gebruikt voor statistisch en/of wetenschappelijk onderzoek. Als u hiertegen bezwaar heeft, kunt u dit vooraf kenbaar maken aan uw behandelend arts. Uiteraard wordt het materiaal geanonimiseerd en is het niet herleidbaar tot uw persoon.

Privacyverklaring HagaZiekenhuis

In de Privacyverklaring van het HagaZiekenhuis vindt u meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens. Deze verklaring volgt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

U vindt de privacyverklaring op onze website.

Uw verblijf

Uw identiteitsbandje

Bij uw opname krijgt u om uw pols een bandje met uw persoonsgegevens (identiteitsbandje).
Op dit bandje staan uw naam, geboortedatum, geslacht en de verpleegafdeling waar u verblijft.
Zo weten de medewerkers van het ziekenhuis altijd wie u bent, ook in geval van nood.

Dit bandje is verplicht. Het is voor uw eigen veiligheid belangrijk dat u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis dit bandje altijd draagt.

Verder staat op het bandje een barcode met een Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN).
Deze barcode wordt gebruikt bij het vaststellen van uw identiteit, bijvoorbeeld bij het afnemen van bloed of het toedienen van medicijnen.

Kluisje

Er is voor iedere patiënt een kluisje beschikbaar. Deze bevindt zich over het algemeen in uw kledingkast.

Gemengd verplegen

Op de meeste verpleegafdelingen in het HagaZiekenhuis wordt 'gemengd verpleegd'. Dit betekent dat vrouwen en mannen in dezelfde kamer kunnen zijn opgenomen. Dankzij deze maatregel kan het ziekenhuis de beschikbare bedden beter benutten en de wachttijd voor opname verkorten.
De ervaring leert dat de meeste patiënten gemengd verplegen als prettig ervaren.

Oproepen van de verpleegkundige

Als u de verpleegkundige nodig heeft, drukt u op de rode knop van de afstandsbediening van het verpleegkundig oproepsysteem. Uw oproep gaat direct naar de verpleegkundige die u op die dag verzorgt.

De verpleegkundige heeft een draagbare telefoon bij zich waarop uw oproep verschijnt. Hij/zij komt naar u toe of vraagt u via dit oproepsysteem waarmee hij/zij u kan helpen. Als uw eigen verpleegkundige u op dat moment niet te woord kan staan, dan wordt uw oproep automatisch doorgeschakeld naar een collega verpleegkundige.

Bediening van het bed

Aan uw bed hangt een afstandsbediening waarmee u (delen van) uw bed omhoog en omlaag kunt zetten. Op de afstandsbediening staan plaatjes (pictogrammen) die een bepaalde stand van het bed laten zien. Door op de plaatjes te klikken, verandert u het bed in de gewenste positie.

Om de afstandsbediening te activeren drukt u eerst op de groene knop.

Als u zich niet hoeft te houden aan een stand die de arts heeft voorgeschreven, kiest u een stand waarin u zich zo comfortabel mogelijk voelt.

HagaPatiëntenPC (HPPC)

Bij elk bed hangt een beeldscherm met toetsenbord en een afstandsbediening.
Dit is de HagaPatiëntenPC, hierna HPPC genoemd.

Hiermee kunt u kosteloos:

  • televisie kijken of naar de radio luisteren
  • in de regio telefoneren met 070 en 0174 netnummers
  • internet gebruiken
  • spelletjes spelen
  • maaltijden bestellen
  • een medewerker van het Hotelteam oproepen
  • meekijken met de verpleegkundige of arts in uw verpleegkundig of medisch dossier
  • ontspanningsoefeningen volgen

HagaPatiëntenPC opstarten

Bij uw opname ontvangt u een eigen pas om de HPPC te kunnen gebruiken. Deze pas steekt u in de telefoonhoorn, zodanig dat het telefoonnummer op de pas nog zichtbaar is. Dit is het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. Hetzelfde nummer verschijnt ook op het beeldscherm als de pas is ingevoerd.

Een medewerker van het Hotelteam kan u uitleg geven over de mogelijkheden en bediening van de HPPC.

De pas levert u bij ontslag weer in. De pas is eigendom van het ziekenhuis en werkt alleen in de HPPC van het HagaZiekenhuis.

Telefoon

U kunt via de HPPC gratis bellen naar telefoonnummers die beginnen met netnummer 070 en 0174 (daarbuiten is niet mogelijk). Toets eerst een 0 in en daarna het volledige telefoonnummer.
U kunt ook met uw eigen mobiele telefoon bellen.

We vragen u het gebruik van de telefoon te beperken voor de rust van de (eventuele) andere patiënten bij u op de kamer. Zorg ervoor dat anderen geen overlast ondervinden van uw telefoongesprekken. Wilt u - indien mogelijk - uw eigen mobiele telefoon op de zogenaamde trilstand zetten? Om verschillende redenen kan de verpleegkundige u vragen om uw gesprek te beëindigen of niet te bellen.

Televisie

In de onderrand van het scherm is een knop met het televisiesymbool. Met deze knop zet u de televisie aan. Als u daarna het scherm aanraakt, verschijnt de melding ‘channels’. Als u deze melding aanraakt, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.

Radio

In de onderrand van het scherm is een knop met het radiosymbool. Met deze knop zet u de radio aan. Als u het scherm aanraakt, verschijnt de melding ‘channels’. Als u deze melding aanraakt, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.

Internet

Via de HPPC heeft u toegang tot het internet. U kunt ook uw eigen laptop, tablet of smartphone gebruiken; op de afdeling is wifi beschikbaar. Hiervoor selecteert u als draadloos netwerk
‘Haga-Public’. Daarna klikt u op akkoord om de internetverbinding te activeren.

NB: Let erop dat u de laptop in het kluisje legt en deze afsluit als u uw kamer verlaat.

Maaltijden en dranken

In het HagaZiekenhuis werken wij met het voedingsconcept FoodForCare. Dit is een uitgebalanceerde maaltijdformule waarbij u zes kleinere, eiwitrijke porties per dag krijgt aangeboden. Naast het ontbijt, de lunch en warme maaltijd krijgt u op drie extra momenten een shake, een kleine snack en een dessert.

Gedurende de dag komt een medewerker van het Hotelteam langs met verschillende gerechten en dranken. U maakt zelf een keuze wat u wilt eten en/drinken. Rondom het snack moment komt deze medewerker uw keuze voor de warme maaltijd opnemen.

Alle gerechten hebben een verantwoorde portiegrootte en u bepaalt zelf welke en hoeveel gerechten u op dat moment wilt nuttigen.

De medewerker van het Hotelteam helpt u uiteraard graag bij het maken van uw keuze.

Speciaal aangepaste maaltijden

Als u op medisch advies een dieet volgt, wordt dit uiteraard voor u geregeld. Met vragen kunt u terecht bij de medewerker van het Hotelteam, die zo nodig contact opneemt met de diëtist.

Heeft u in verband met uw geloofs- of levensovertuiging specifieke menuwensen? Bespreekt u dit dan met de medewerker van het Hotelteam.

Als u een (ander) dieet moet volgen, schakelt de behandelend arts een diëtist van het ziekenhuis in. De diëtist geeft u dan advies.

Koelkast

Op de afdeling is een kleine keuken (pantry) waar een koelkast voor patiënten staat. Als u hiervan gebruik maakt, plakt u een sticker op het product. Op deze sticker noteert u uw naam en de datum van opening. De stickers kunt u krijgen van de medewerker van het Hotelteam.

Voedingsmiddelen die kunnen bederven mag u niet in uw nachtkastje bewaren.

Ondervoeding

Ondervoeding door ziekte is in ziekenhuizen een veel voorkomend probleem. Ongeveer 1 op de 6 patiënten is ondervoed of loopt tijdens de ziekenhuisopname het risico ondervoed te raken, bijvoorbeeld als gevolg van de ziekte of de behandeling.

Om ondervoeding tijdig te signaleren, stelt een verpleegkundige u bij uw opname een aantal vragen over het verloop van uw gewicht en eetlust.

Als blijkt dat u een verhoogd risico heeft op ondervoeding, ontvangt u de folder ‘Ondervoeding bij ziekte’ en krijgt u een aangepast dieet.

Bewegen

Als uw gezondheidssituatie het toelaat en u kunt voldoende bewegen tijdens de opname, dan heeft dit een positief effect op uw herstel en spierbehoud. Ook voorkomt het achteruitgang van uw spierkracht en conditie, doorligplekken/drukplekken en het ontwikkelen van bloedpropjes (trombose). Bewegen is niet alleen goed voor uw herstel, maar maakt de kans op vallen kleiner. Tips die kunnen helpen om ook in het ziekenhuis te bewegen zijn:

  • Probeer ieder uur een rondje te lopen in de kamer of op de gang. Probeer steeds een stukje verder te lopen.
  • Gebruik het oefenmateriaal dat op de afdeling beschikbaar is. Wanneer u thuis een stok of rollator gebruikt, neem die dan mee en gebruik deze ook tijdens de opname. Als u het lastig vindt om dit alleen te doen, vraag uw bezoek om met u mee te lopen.
  • Zitten is al beter dan in bed liggen. Eet en drink zoveel mogelijk aan tafel.
  • Draag overdag gemakkelijke kleding en schoenen in plaats van een pyjama en pantoffels.
  • Heeft u oefeningen van de fysiotherapeut gekregen? Doe deze dan 3x per dag.

Meer informatie vindt u in de brochure ‘Bewegen en het voorkomen van vallen in het ziekenhuis’

Vallen

Iedereen die opgenomen is in het ziekenhuis, loopt een verhoogd risico om te vallen. Niet alleen ouderen. Een belangrijke oorzaak om te vallen in de ziekenhuissituatie is de onbekende omgeving van het ziekenhuis. Andere oorzaken hiervoor zijn (nieuwe) medicatie, verdoving of verminderde spierkracht. Het is belangrijk dat u weet van dit risico. Bij opname zal de verpleegkundige u vragen stellen om te bepalen of u een verhoogd risico op vallen heeft. Als u een verhoogd risico heeft op vallen, geeft de verpleegkundige advies om dit te voorkomen. De verpleging kan de fysiotherapeut vragen om u te ondersteunen. Zelf kunt u ook wat doen: de adviezen aannemen. Maak bijvoorbeeld gebruik van het aanbod dat de verpleegkundige met u meeloopt naar het toilet. Blijf zoveel mogelijk bewegen, zodat uw spieren hun kracht behouden.

De kamer of afdeling verlaten

Als u niet op bed hoeft te liggen of niet op de verpleegafdeling hoeft te blijven voor een onderzoek of behandeling, kunt u naar de algemene ruimten van het ziekenhuis gaan. Vertel wel altijd aan de verpleegkundige waar u naar toe gaat en wanneer u denkt terug te zijn.

Bezoektijden

Kijk voor de actuele bezoektijden en -regels op onze website of lees deze informatie: http://folders.hagaziekenhuis.nl/2342

Wij vragen uw bezoek rekening te houden met de persoonlijke wensen van u en uw medepatiënten. Daarom enkele regels:

  • Als u op een kamer met meerdere personen ligt is het belangrijk rekening te houden met elkaar. Praat bijvoorbeeld op een gedempte toon met uw bezoek. Geeft een kamergenoot aan de drukte op de kamer belastend te vinden? Past u zich daar dan met uw bezoek op aan.
    U kunt ook - als dat mogelijk is - met uw bezoek naar een andere ruimte gaan zoals de huiskamer op de afdeling of een van de horecagelegenheden in het ziekenhuis.
  • Mensen met griep, verkoudheid, diarree of koorts worden uitdrukkelijk verzocht niet op bezoek te komen. Dit kan een risico vormen voor u en de andere patiënten. Het is wenselijk dat zij hun bezoek uitstellen tot zij weer beter zijn.
  • De zorg aan patiënten gaat ook tijdens de bezoektijden gewoon door. Het kan dus zijn dat de verpleegkundige u tijdens het bezoekuur bepaalde zorg moet geven of dat u voor onderzoek of behandeling naar een andere ruimte wordt gebracht.
  • Als het nodig is wordt uw bezoek gevraagd de kamer te verlaten.
  • Houd de kamer netjes en opgeruimd en vraag uw bezoek om de stoelen weer terug te zetten na gebruik.

Hygiëne en Infectiepreventie

Patiënten kunnen een verminderde weerstand hebben door de ziekte of behandeling waarvoor zij worden opgenomen. Een verminderde weerstand maakt patiënten gevoeliger voor infecties.

Helaas zijn ziekenhuisinfecties niet altijd te voorkomen, maar door bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen is het aantal wel aanzienlijk te verminderen.

Patiënten en bezoekers kunnen zelf actief bijdragen aan het voorkómen van het verspreiden van bacteriën en virussen . Meer informatie hierover kunt u lezen in de folder ‘Het voorkómen van ziekenhuisinfecties’ . Deze folder kunt u op de verpleegafdeling verkrijgen. U kunt ook op internet kijken: www.hagaziekenhuis.nl bij het specialisme Hygiëne & Infectiepreventie.

Rechten en plichten van patiënten

Bij een opname in het ziekenhuis krijgt u te maken met diverse rechten en plichten, zoals vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Deze rechten en plichten hebben niet alleen direct betrekking op uw behandeling zelf, maar bijvoorbeeld ook op de bescherming van uw persoonsgegevens en de veiligheid van u en andere patiënten, bezoekers en medewerkers van het ziekenhuis.

In de folder ‘Patiëntenrechten (WGBO)’ en op de website van het HagaZiekenhuis (www.hagaziekenhuis.nl) zijn de rechten en plichten op een rijtje gezet.

Naast rechten heeft u ook plichten. Zo wordt van u verwacht dat u alle informatie die van belang kan zijn voor uw behandeling, aan uw behandelend arts verstrekt.

Daarnaast moet u zich kunnen identificeren en moet u zich houden aan de huisregels van het HagaZiekenhuis. Deze huisregels hebben betrekking op bijvoorbeeld het betalen van een behandeling, ongewenst gedrag en (niet) roken.

Wat te doen bij een calamiteit?

Als zich tijdens uw verblijf in het ziekenhuis een calamiteit (bijvoorbeeld brand) voordoet, houdt u zich dan strikt aan de aanwijzingen van de Haga-medewerkers, (bedrijfs)hulpverleners of brandweer. Als u zelf iets opvalt waarover u zich ongerust maakt, meldt u dit bij een medewerker van het HagaZiekenhuis.

Voorzieningen en diensten (op alfabet)

In het HagaZiekenhuis zijn de volgende voorzieningen aanwezig.
Zowel patiënten als bezoekers kunnen hier gebruik van maken.

Auditorium en foyer

Op de 1 e verdieping bij de hoofdingang zijn het Auditorium en de foyer. Patiënten, bezoekers en Haga-medewerkers kunnen hier onder andere terecht voor lezingen en voorlichtingsbijeenkomsten.

Afdeling Geestelijke Verzorging

Een ziekenhuisopname kan een ingrijpende ervaring zijn. U kunt voor moeilijke beslissingen komen te staan en levens- en geloofsvragen hebben. Een vertrouwelijk gesprek kan daarbij tot steun zijn. U kunt daarvoor terecht bij een geestelijk verzorger. Geestelijk verzorgers zijn beschikbaar voor alle patiënten, ongeacht hun geloofs- of levensovertuiging. Zij kunnen op uw verzoek ook contact leggen met een vertegenwoordiger van uw eigen geloofs- of levensovertuiging.

Als u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis met een van de geestelijk verzorgers wilt praten, kunt u dat aan de verpleging doorgeven. U kunt de folder ‘ Geestelijke Verzorging’ opvragen bij een van de verpleegkundigen van de afdeling. http://folders.hagaziekenhuis.nl/1917

Via telefoonnummer (070) 210 3835 kunt u ook zelf contact opnemen met de afdeling Geestelijke Verzorging.

Stilteruimte

De stilteruimte kunt u bezoeken voor gebed, rust, stilte en bezinning. De ruimte is toegankelijk voor patiënten, bezoekers en medewerkers van het HagaZiekenhuis.

Eten en drinken

Espressobar

In de hal bij de hoofdingang is een espressobar. U kunt hier terecht voor koffie, thee, frisdrank, gebak, croissants en dagverse producten. Betalen is alleen mogelijk met PIN.

Openingstijden:

  • maandag tot en met vrijdag:   7.00 - 20.30 uur
  • zaterdag en zondag:     9.30 - 20.30 uur 9.30 - 20.30 uur
  • feestdagen:           11.00 - 20.30 uur

Restaurant HagaPlaza

Patiënten kunnen in overleg met de verpleegkundige gebruik maken van het restaurant HagaPlaza in de hal bij de hoofdingang. U kunt er terecht voor broodmaaltijden, warme maaltijden, koude en warme snacks, dranken en salades. Er zijn vooral gezonde, dagverse producten verkrijgbaar.
U kunt uw eten en drinken zelf afhalen bij de verschillende counters, waar koks alles vers bereiden. Uiteraard zijn bezoekers ook welkom. Betalen is alleen mogelijk met PIN.

Openingstijden:

  • maandag tot en met vrijdag:     8.00 - 19.30 uur 8.00 - 19.30 uur
  • zaterdag, zon- en feestdagen:     11.00 - 19.30 uur

Warme maaltijden zijn verkrijgbaar op:

  • maandag tot en met vrijdag:     11.45 - 14.00 uur en 16.30 - 19.00 uur
  • zaterdag, zon- en feestdagen:     12.00 - 14.00 uur en 16.30 - 19.00 uur

Invalidentoiletten

In de hal bij de hoofdingang is ter hoogte van het Restaurant HagaPlaza een invalidentoilet.

Oplaadpunt OV Chip kaart

Aan het begin van de lichtstraat is aan de linker kant een oplaadpunt voor de OV Chip kaart.

Post ontvangen

Uw post wordt bij u aan uw bed bezorgd. Voor een snelle verwerking is het prettig als deze, voor zover mogelijk, op uw naam geadresseerd is met de toevoeging van de afdeling en kamernummer.

Post verzenden

De brieven die u wilt verzenden, kunt u - voldoende gefrankeerd - afgeven bij de secretaresse op uw afdeling.

U kunt uw brieven ook zelf posten in de PostNL brievenbus. Deze staat buiten het ziekenhuis bij de hoofdingang.

Roken

Het HagaZiekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. Binnen en rondom het ziekenhuis mag u niet roken. Kijk op de website voor meer informatie www.hagaziekenhuis.nl/rookvrij

Wilt u stoppen met roken?

Bespreek dat met uw huisarts of specialist. Of kijk op www.ikstopnu.nl

Rolstoelen

Op de afdeling zijn zo nodig rolstoelen beschikbaar.

Taxi bestellen

Als u bij uw ontslag een taxi nodig heeft, kunt u dit vragen aan een van de medewerkers van de receptie bij de hoofdingang. Er zijn zitjes in de hal waar u op de taxi kunt wachten.

Winkels in de Lichtstraat

In de lichtstraat zijn de volgende winkels:

Kapsalon Mandy

Zowel volwassenen als kinderen kunnen hier terecht. De kapper kan ook bij u op de verpleegafdeling komen. Behandeling is mogelijk in (rol)stoel en bed.

Openingstijden:

  • maandag tot en met vrijdag:   9.30 - 16.30 uur
  • zaterdag:           9.00 - 15.00 uur

U kunt tijdens deze uren telefonisch een afspraak maken met de kapper (070) 210 2861.

Langeveld

Een winkel waar u cadeautjes, bloemen, tijdschriften, ansichtkaarten en verpakte voedingswaren kunt kopen.

Openingstijden:

  • maandag tot en met vrijdag:   8.30 - 20.00 uur
  • zaterdag en zondag:     12.00 - 20.00 uur

Telefoonnummer: (070) 329 1530

Medipoint/Harting-Bank

Een winkel met zorg- en welzijnsproducten. U kunt hier informatie en advies inwinnen over hulpmiddelen of deze lenen, huren of kopen.

Openingstijden:

  • maandag tot en met vrijdag     9.00 - 17.30 uur

Telefoonnummer: 088 102 0100

Oculenti

Een praktijk voor het aanmeten van medische en cosmetische contactlenzen. U kunt hier ook terecht voor lenzenvloeistof.

Openingstijden:

  • maandag tot en met vrijdag     8.30 - 17.00 uur8.30 - 17.00 uur

Telefoonnummer: (070) 329 5631

Bereikbaarheid

Fiets

Er is een onbewaakte fietsenstalling bij de ingang van het ziekenhuis.

Voor de gevel van de hoofdingang mogen geen fietsen, brommers, scooters of andere vervoermiddelen worden geplaatst.

Openbaar vervoer

Het HagaZiekenhuis is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

De volgende lijnen stoppen recht tegenover het ziekenhuis:

  • HTM tram 6
  • HTM bus 21, 23 en 26
  • RandstadRail 4
  • Veolia bus 27, 31, 34, 35, 36, 37 en 86

Kijkt u voor de actuele informatie op www.9292.nl

Parkeren

Patiënten en bezoekers kunnen parkeren in de parkeergarage APCOA Parking Haga Hospital Leyweg. U kunt navigeren naar Escamplaan 874.

Let op: aan de naast het ziekenhuis gelegen Charlotte Jacobstraat geldt een parkeerverbod. Parkeert u hier alstublieft niet. Bewoners hebben hier last van. Bovendien handhaaft de gemeente en kunt u een parkeerboete krijgen.

De ingang van de parkeergarage is bereikbaar via de Leyweg en via de Dedemsvaartweg / Houtwijklaan. In de parkeergarage kunnen bezoekers dichtbij de ingang van het ziekenhuis parkeren. Een aantal parkeerplaatsen is gereserveerd voor mindervaliden.

De parkeergarage uitrijden kan alleen in de richting van de Dedemsvaartweg / Houtwijklaan.

Kiss + Ride (K+R)

Voor het afzetten of ophalen van bezoekers (Kiss + Ride) rijdt u via de Dedemsvaartweg / Houtwijklaan en de Escamplaan.

Parkeertarief

Het parkeertarief is 1 euro per 25 minuten. Het dagtarief is 15 euro. De beheerder van de garage bepaalt het tarief. Dit tarief is voor iedereen gelijk. Betalen kan met pin, creditcard of contant bij de betaalautomaten in de parkeergarage. In de garage is geen parkeerontheffing voor mindervaliden.

Naar huis of met ontslag

Uw behandelend arts of verpleegkundige informeert u wanneer u met ontslag mag. Wanneer er geen behoefte is aan thuiszorg of een tijdelijke opname in een verpleeginstelling, dan kunt u naar huis op de afgesproken datum.

Transferpunt

Is er wel behoefte (indicatie) aan thuiszorg of een tijdelijke opname, als gevolg van uw medische behandeling in het ziekenhuis, dan schakelt de arts of verpleegkundige het Transferpunt in.

De Transferverpleegkundige regelt in overleg met u en/of uw contactpersoon de noodzakelijke zorg. Het Transferpunt is hierin afhankelijk van de geldende wet- en regelgeving en de mogelijkheden die de verschillende zorgaanbieders hebben om de gevraagde zorg te bieden.

Het Transferpunt is het kenniscentrum voor het organiseren en regelen van professionele zorg buiten het ziekenhuis. Ook geeft het Transferpunt informatie en advies over zorginstellingen en voorzieningen die het functioneren en de zelfredzaamheid van de patiënt kunnen ondersteunen.

U kunt de folder ‘Transferpunt’ opvragen bij een van de verpleegkundigen van de afdeling. U kunt ook de website van het HagaZiekenhuis bezoeken, , trefwoord: Transferpunt.

Medicijnen na uw ontslag uit het ziekenhuis

Wanneer u het ziekenhuis verlaat, krijgt u - als dat nodig is - een overzicht van uw medicijnen mee. Dit overzicht is tegelijk een recept voor de medicijnen die u na de opname nog thuis nodig heeft. Deze medicijnen levert uw eigen apotheek.

In bepaalde omstandigheden begeleidt het Apotheek Service Punt (ASP) ook na uw ontslag uit het ziekenhuis het gebruik van medicijnen. In dat geval bezoekt een apothekersassistent u op de afdeling voordat u naar huis gaat. De apothekersassistent legt dan contact met uw eigen apotheek, waar u zelf de medicijnen kunt laten ophalen of die de medicijnen bij u thuis bezorgt.

Afhalen recepten

Het HagaZiekenhuis heeft een eigen apotheek waar u uw recepten direct kunt afhalen. De apotheek beschikt over een ruim assortiment medicijnen. Daardoor kunt u uw medicijnen meestal direct meenemen of thuis laten bezorgen.

Als u dat wilt, kunt u uw medicijnen in een weekdoos of ‘baxterrol’ laten verpakken. Uw medicijnen worden dan verpakt in zakjes, met op elk zakje vermeld wat er in zit en op welke dag/tijdstip u de medicijnen moet innemen.

De HagaApotheek is aangesloten op het netwerk van apotheken in de regio en heeft hierdoor toegang tot uw medicijnen-dossier (zie onder ‘Actueel Medicatie Overzicht’ ofwel AMO). Vraag de verpleegkundige naar de mogelijkheden van de HagaApotheek. (Zie ook de folder ‘HagaApotheek´ .)

Vervoer naar huis

Veel patiënten worden opgehaald door familie of een andere naaste. Als dit niet mogelijk is, regelt de verpleegkundige vervoer voor u. De verzekeraar vergoedt (voor een deel) uw vervoer per ziekenauto, rolstoelbus of taxi als dit op medische gronden noodzakelijk is en als u een schriftelijke verklaring van uw behandelend arts heeft.

Informatie over (de hoogte van) deze vergoeding kunt u opvragen bij uw ziektekostenverzekeraar.

Verpleegkosten en uw verzekering

Uw ziektekostenverzekeraar vergoedt doorgaans de kosten voor uw verblijf en behandeling. De kosten worden dan rechtstreeks aan het HagaZiekenhuis vergoed. Als u niet verzekerd bent of als het HagaZiekenhuis niet over uw juiste gegevens beschikt, betaalt u zelf de rekening. In dat geval wordt u ook gevraagd een voorschot te betalen. Zorgt u er daarom voor dat uw actuele verzekeringsgegevens altijd bij het HagaZiekenhuis bekend zijn.

Als uw verzekeraar uw behandeling of operatie (voor een deel) niet vergoedt, bespreekt uw arts dit van te voren met u.

Wijzigingen in uw verzekeringsgegevens geeft u door aan de Inschrijfbalie. Neem daarbij altijd uw verzekeringsbewijs en uw legitimatiebewijs mee ter controle.

Voor nadere inlichtingen over financiële zaken kunt u telefonisch terecht bij de debiteurenadministratie van het ziekenhuis. Deze afdeling is op werkdagen bereikbaar tussen
9.00 en 12.00 uur via telefoonnummer (070) 210 1673.

Complimenten, suggesties en klachten

Het HagaZiekenhuis stelt hoge eisen aan de zorg en dienstverlening en streeft ernaar uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Daarom hecht het ziekenhuis veel waarde aan uw mening. Door uw complimenten, suggesties of klachten kenbaar te maken, kan het HagaZiekenhuis de zorg- en dienstverlening verder verbeteren.

Als u tevreden bent horen wij dat natuurlijk graag van u. Desondanks kan er tijdens uw verblijf ongenoegen of een klacht ontstaan. Bent u niet (helemaal) tevreden over de gang van zaken, dan is het goed dit kenbaar te maken. Het heeft de voorkeur dat u eerst zelf met de direct betrokkene(n) bij wie het probleem is ontstaan in gesprek gaat.

Ook kunt u het probleem bespreken met het unithoofd van de afdeling.

Als dit niet lukt of als u dit moeilijk vindt, kunt u contact opnemen met een van de klachtenfunctionarissen. Zij bieden een luisterend oor, zijn onafhankelijk en kunnen u adviseren. Daarnaast hebben zij een geheimhoudingsplicht.

In het HagaZiekenhuis zijn 2 klachtenfunctionarissen werkzaam. Zij zijn bereikbaar:

  • van maandag tot en met vrijdag
  • tussen 9.00 en 17.00 uur
  • via telefoonnummer: (070) 210 2547 of (070) 210 1814

E-mailadres: klachten.suggesties@hagaziekenhuis.nl

Meer informatie over het indienen van een klacht en de klachtenfunctionarissen vindt u in de folder ‘Klachtenregeling’ http://folders.hagaziekenhuis.nl/1053 die op de verpleegafdeling en bij de Receptie in de centrale hal verkrijgbaar is.

CliëntenAdviesRaad (CAR)

De CAR behartigt de gemeenschappelijke belangen van patiënten, cliënten en bezoekers van het HagaZiekenhuis en adviseert de Raad van Bestuur van het HagaZiekenhuis. Het gaat hier om uiteenlopende projecten, zoals de (ver)nieuwbouw en Patiëntveiligheid.

De onderwerpen kunnen voorgedragen worden door de CAR zelf of door de Raad van Bestuur.

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie