Cardiolounge

Laatste wijziging: 11-10-2023 Foldernummer: 1801


U bent of wordt opgenomen op de Cardiolounge van het HagaZiekenhuis. De Cardiolounge is de afdeling Dagbehandeling van het Hartcentrum. Op deze afdeling vinden specifieke behandelingen en onderzoeken plaats. Uw behandelend arts heeft vooraf met u besproken welke behandeling of welk onderzoek u krijgt. Op de Cardiolounge vindt de voorbereiding en de nazorg daarvan plaats.

In deze folder vindt u algemene informatie over uw verblijf op de Cardiolounge. Voor informatie over de behandeling of het onderzoek zelf, heeft u een aparte folder van de arts ontvangen. Als u deze folder niet ontvangen heeft, neemt u dan contact op met het secretariaat van het Hartcentrum.

Op de Cardiolounge worden zowel behandelingen als onderzoeken gedaan. Voor de leesbaarheid is in de folder overal het woord behandeling gebruikt.

Voor de opname

Als uw opname niet door kan gaan

Er kan zich bij u een situatie voordoen die uitstel of afmelding van uw opname noodzakelijk maakt.

Geeft u dit dan zo spoedig mogelijk door aan het secretariaat van het Hartcentrum. Iemand anders kan dan uw plaats op het behandelprogramma innemen.

Ook wanneer u koorts, een besmettelijke ziekte of een infectie heeft, belt u naar het secretariaat.

Zij overleggen dan met uw arts of een opname op dat moment verantwoord is.

Nuchter zijn

Soms is het noodzakelijk dat de behandeling plaatsvindt met een lege maag (nuchter zijn). Dit betekent dat u 4 tot 6 uur vóór de behandeling niet meer mag eten en drinken. Als de behandeling ’s middags is, is het soms toegestaan een klein of licht ontbijt te gebruiken. De arts bespreekt dit vooraf met u. In de folder over het onderzoek vindt u verdere instructies over het nuchter zijn.

Wat neemt u mee naar het ziekenhuis?

Het is verstandig het volgende mee te nemen naar het ziekenhuis:

  • een geldig legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs);
  • de pas van uw zorgverzekeraar;
  • naam, adres en telefoonnummer van een contactpersoon;
  • een overzicht van alle geneesmiddelen die u gebruikt (zie ook onder ‘Actueel Medicatie Overzicht’);
  • Toestemmingsformulier
  • de doseringskaart van de trombosedienst, indien van toepassing;
  • pantoffels of slippers en sokken;
  • pyjama en ochtendjas of makkelijk zittende kleding, toiletspullen, ondergoed (als u nog een nacht op de verpleegafdeling blijft);
  • iets ter ontspanning, zoals een boek of tijdschrift;
  • hulpmiddelen die u gebruikt, zoals een bril.

Het HagaZiekenhuis zorgt voor handdoeken en washandjes.

Wat kunt u beter thuis laten

Laat waardevolle bezittingen zoals geld, sieraden en laptop thuis. Neem geen grote geldbedragen mee. Het HagaZiekenhuis is, ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen, niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal van eigendommen.

Actueel Medicatie Overzicht

Het is belangrijk dat uw behandelend arts weet welke geneesmiddelen u thuis gebruikt en voor welke geneesmiddelen u eventueel overgevoelig bent. Neemt u daarom bij uw opname een actueel overzicht van uw geneesmiddelen mee. Dit heet een Actueel Medicatie Overzicht (AMO). Hierop staan:

  • alle geneesmiddelen die u op dat moment gebruikt, de sterkte, de dosering en de tijdstippen;
  • eventuele overgevoeligheid (allergieën) of ongewenste geneesmiddelen;
  • redenen om bepaalde geneesmiddelen niet te gebruiken (contra-indicaties).

Dit overzicht kunt u opvragen bij uw apotheek of zelf maken.

Begeleider

Het is verstandig als u zich op de dag van opname laat begeleiden door één persoon, bijvoorbeeld uw partner, een familielid, vriend of kennis. Als u na uw opname het ziekenhuis verlaat, mag u niet zelfstandig aan het verkeer deelnemen of met het openbaar vervoer reizen. Regel daarom vóór uw opname iemand die u naar huis begeleidt.

Uw begeleider kan tijdens uw behandeling in de wachtkamer van de Cardiolounge blijven.

De opname

Opnamegesprek

Op de opnamedag kunt u plaatsnemen in de wachtruimte van de Cardiolounge. U gaat hiervoor naar de 2 e etage in het D gebouw en volgt de borden Cardiolounge. U hoeft zich niet te melden. Een medewerker van de Cardiolounge haalt u hier op.

Na ontvangst op de Cardiolounge heeft u met de verpleegkundige en de verpleegkundig specialist een opnamegesprek.

De verpleegkundige bespreekt met u onder andere:

  • uw ziektegeschiedenis (in het kort);
  • de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon;
  • of u ergens overgevoelig voor bent zoals pleisters, jodium, medicijnen, etenswaren;
  • de medicijnen die u gebruikt;
  • of u bekend bent bij de trombosedienst en zo ja uw doseringskaart.

Afhankelijk van de behandeling legt de verpleegkundige een infuusnaald in uw arm aan en/of wordt er bloed afgenomen. Uw bloed wordt voor de behandeling gecontroleerd. Als er afwijkingen in het bloed zijn, kan de arts besluiten om de behandeling uit te stellen.

Identiteitsbandje

Bij uw opname krijgt u om uw pols een bandje met uw persoonsgegevens (identiteitsbandje). Op dit bandje staan uw naam, geboortedatum, geslacht en de verpleegafdeling waar u verblijft. Zo weten de medewerkers van het ziekenhuis altijd wie u bent, ook in geval van nood. Dit bandje is verplicht.

Het is voor uw eigen veiligheid belangrijk dat u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis dit bandje altijd draagt.

Verder staat op het bandje een barcode met een Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN). Deze barcode wordt gebruikt bij het vaststellen van uw identiteit, bijvoorbeeld bij het afnemen van bloed of het toedienen van medicijnen.

Contactpersoon

Vanwege de geheimhoudingsplicht en uw privacy, wordt niet zo maar informatie over u aan derden gegeven. Om die reden vragen wij u bij uw opname naar één contactpersoon die telefonisch goed bereikbaar is. Dit kan degene zijn die u begeleidt tijdens uw verblijf, maar mag ook iemand anders zijn.

De contactpersoon is aanspreekpunt voor zowel uw naasten, als voor de artsen en verpleging.

Het HagaZiekenhuis geeft alleen aan deze contactpersoon informatie over u. Hij/zij kan vervolgens de familie en vrienden op de hoogte brengen. Het is prettig als de contactpersoon op de hoogte is van uw privésituatie.

Wel of niet reanimeren

Bij uw opname krijgt u van de arts altijd de vraag voorgelegd of u in het geval van een hartstilstand gereanimeerd wilt worden. Het beleid van het HagaZiekenhuis is dat een patiënt altijd wordt gereanimeerd, tenzij een patiënt aangeeft dit niet te willen. Of als de arts naar aanleiding van de algehele gezondheidssituatie van de patiënt en op basis van professionele kennis en ervaring, inschat dat een reanimatiepoging geen kans van slagen heeft. U kunt in uw medisch dossier vast laten leggen dat u niet gereanimeerd wilt worden.

Voor meer informatie over het wel of niet reanimeren kunt u terecht bij uw behandelend arts of bij de verpleegkundige. Ook is er een folder ‘Niet reanimeren en andere behandelbeperkingen’.

Wie zorgen voor u

Unithoofd

De dagelijkse leiding van de afdeling is in handen van het unithoofd. Het unithoofd is verantwoordelijk voor de aansturing van de verpleegkundigen en de verpleegkundig specialisten.

De verpleegkundigen

Op de Cardiolounge wordt gewerkt volgens het principe van ‘patiëntgebonden zorg’. Dit betekent dat u tijdens de opname, één verpleegkundige toegewezen krijgt die voor u zorgt. Deze verpleegkundige is tijdens de opname het aanspreekpunt voor u en uw contactpersoon.

Het Hotelteam

De medewerkers van het Hotelteam serveren de maaltijden. Ook bieden zij hulp bij het eten en drinken als u dit wenst. Zij kunnen u ter zijde staan voor uitleg en bij het gebruik van de telefoon of de HagaPatiëntenPC. Zij houden uw kamer schoon en opgeruimd. Ook reinigen zij de bedden na ontslag van een patiënt.

Als u een dieet heeft of specifieke menuwensen in verband met uw geloofs- of levensovertuiging, geeft u dit dan aan hen door.

De verpleegkundig specialisten

De verpleegkundig specialist bespreekt met u de behandeling en neemt de medicijnen die u gebruikt met u door. Ook wordt er lichamelijk onderzoek gedaan. Na de behandeling wordt de uitslag met u besproken.

Op uw kamer

Gemengd verplegen

Op de Cardiolounge zijn 10 bedden, die als volgt zijn verdeeld:

  • 1 kamer met 4 bedden;
  • 1 kamer met 6 bedden.

Op de afdeling wordt ‘gemengd verpleegd’. Dat betekent dat mannen en vrouwen op dezelfde kamer kunnen liggen.

Oproepen van de verpleegkundige

Als u de verpleegkundige nodig heeft, drukt u op de rode knop van de afstandsbediening van het verpleegkundig oproepsysteem. Uw oproep gaat direct naar de verpleegkundige die u verzorgt.

De verpleegkundige heeft een draagbare telefoon bij zich waarop uw oproep verschijnt.

Hij/zij komt naar u toe of vraagt u via dit oproepsysteem waarmee hij/zij u kan helpen. Als uw eigen verpleegkundige u op dat moment niet te woord kan staan, dan gaat uw oproep automatisch naar een collega verpleegkundige.

Bediening van het bed

Aan uw bed hangt een afstandsbediening waarmee u (delen van) uw bed omhoog/omlaag kunt zetten. Om de afstandsbediening te activeren drukt u eerst op de groene knop.

HagaPatiëntenPC (HPPC)

Boven elk bed hangt een televisiescherm met toetsenbord en een afstandsbediening. Dit is de HagaPatiëntenPC, hierna HPPC genoemd. Hiermee kunt u kosteloos:

  • televisie kijken of naar de radio luisteren;
  • in de regio naar 070 en 0174 nummers bellen (daar buiten is niet mogelijk);
  • internet gebruiken;
  • spelletjes spelen.

Telefoon

U kunt via de HPPC gratis bellen naar telefoonnummers die beginnen met netnummer 070 en 0174.

Toets eerst een 0 en daarna het volledige telefoonnummer. U kunt ook met uw eigen mobiele telefoon bellen.

We vragen u het gebruik van de telefoon te beperken voor de rust van de (eventuele) andere patiënten bij u op de kamer. Zorg ervoor dat anderen geen overlast ondervinden van uw telefoongesprekken.

Wilt u uw eigen mobiele telefoon op de zogenaamde trilstand zetten?

Het kan zijn dat de verpleegkundige u vraagt om uw gesprek te beëindigen en niet te bellen.

Internet

Via de HPPC heeft u toegang tot het internet. U kunt ook uw eigen laptop, tablet of smartphone gebruiken; op de afdeling is WIFI beschikbaar. Hiervoor selecteert u als draadloos netwerk ‘Haga-Public’ en klikt op akkoord om de internetverbinding te activeren.

Televisie

In de onderrand van het scherm is een knop met het televisiesymbool. Als u op deze knop klikt, zet u de televisie aan. Als u daarna het scherm aanraakt, verschijnt de knop ‘channels’. Na het indrukken van die knop, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.

Radio

In de onderrand van het scherm is een knop met het radiosymbool. Als u op deze knop klikt, zet u de radio aan. Als u het scherm aanraakt, verschijnt de knop ‘channels’. Na het indrukken van die knop, ziet u alle kanalen die beschikbaar zijn.

Na de behandeling

Direct na de behandeling

De behandeling kan invloed hebben op uw hartritme, bloeddruk en ademhaling. Op de Cardiolounge worden deze lichaamsfuncties na de behandeling bewaakt.

Afhankelijk van de behandeling mag u direct daarna weer lopen of moet u enkele uren in bed blijven. De verpleegkundige informeert u hierover.

Na afloop van de behandeling krijgt u iets te eten en te drinken aangeboden.

Ontslag

De Cardiolounge is een afdeling Dagbehandeling. Dit betekent dat u hier niet overnacht.

Afhankelijk van uw behandeling:

  • gaat u na een korte observatieperiode op de Cardiolounge naar huis;
  • wordt u overgeplaatst naar een verpleegafdeling van het HagaZiekenhuis voor verdere observatie;
  • wordt u teruggeplaatst naar het verwijzende ziekenhuis.

In de folder over de behandeling staat wat voor u van toepassing is.

De verpleegkundige vertelt u wanneer u met ontslag kunt. Als u vragen heeft, is het belangrijk dat u deze voor uw vertrek stelt. Voorkom dat u met vragen blijft zitten.

Bij uw ontslag krijgt u van de verpleegkundige:

  • een afspraak voor controle op de polikliniek Cardiologie (indien nodig);
  • een folder met informatie en instructies voor thuis.

Begeleiding en opvang na uw opname

Als u na uw opname het ziekenhuis verlaat, mag u niet zelfstandig aan het verkeer deelnemen of met het openbaar vervoer reizen. Regel daarom vóór uw opname iemand die u bij uw ontslag naar huis begeleidt.

Het kan zijn dat een verpleegkundige van de Cardiolounge in de dagen na uw behandeling contact met u opneemt. Hij/zij vraagt hoe het met u gaat en naar uw ervaringen op de Cardiolounge.

Vragen

Heeft u nog algemene vragen? Belt u dan naar het secretariaat van het Hartcentrum. De medewerkers van het secretariaat zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 11.00 uur via telefoonnummer (070) 210 2305.

Voor vragen over de Cardiolounge belt u naar de Cardiolounge. De afdeling is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur via telefoonnummer (070) 210 3119.

U kunt uw vragen ook noteren en op de opnamedag meenemen naar het ziekenhuis.

Kijk ook eens op www.hagaziekenhuis.nl 

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie