Prikkelarme verpleegafdeling Neurologie en Neurochirurgie

Uw familielid of naaste is opgenomen op de verpleegafdeling Neurologie / Neurochirurgie in verband met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Rust draagt bij aan een zo goed mogelijk herstel. Daarom is onze etage een prikkelarme afdeling. In deze folder informeren wij u waarom en wat een prikkelarme omgeving betekent voor uw naaste en voor u als bezoeker.

Prikkels verwerken

Bij patiënten met NAH kunnen de hersenen prikkels niet goed meer verwerken en selecteren. Prikkels komen daardoor ongefilterd binnen. Voorbeelden van prikkels zijn geluiden, beelden en licht, aanrakingen en geuren. Al deze prikkels 'vechten' om dezelfde aandacht van de hersenen. Mensen zonder NAH laten alleen de prikkels door die op dat moment belangrijk zijn. De rest van de prikkels wordt (onbewust) genegeerd.

Prikkelarme afdeling

Om patiënten met NAH niet te overspoelen met allerlei prikkels, is het belangrijk om balans te vinden tussen het bieden van prikkels en het bieden van rust. Daarom is deze etage een prikkelarme afdeling. Op de afdeling komt u op verschillende plekken deze poster tegen. Hiermee vragen we medewerkers en bezoekers bewust om te gaan met prikkels.

De omgeving op een verpleegafdeling bevat al veel prikkels: geluiden van apparatuur, de verzorging, therapieën en activiteiten op de gang of kamer bijvoorbeeld. Iedere zorgverlener probeert daarnaast de patiënt zo min mogelijk overbodige, onnodige prikkels te geven. Dat noemen we prikkelreductie. We zetten dit vooral in de beginfase in.

Komt de patiënt in de herstelfase? Dan worden voorzichtig aan steeds meer prikkels aangeboden. Hoeveel en wanneer is per persoon verschillend. De balans tussen rust- en prikkelmomenten blijft erg belangrijk.

Houdt u daar ook rekening mee?

Als bezoeker bent u onderdeel van onze prikkelarme afdeling. We vragen ook u om voorzichtig te zijn met het aanbieden van prikkels. Natuurlijk mag u uw naaste bezoeken. Wel vragen we u om uw telefoon op stil te zetten en niet te telefoneren op de afdeling.

Houd er rekening mee dat de informatie die u uw familielid of naaste geeft langzamer verwerkt wordt. Vraag bijvoorbeeld 1 ding tegelijk. En wacht op antwoord, voordat u de volgende vraag stelt. Ook met elkaar praten als bezoekers onderling, kan te veel prikkels geven. Tot slot raden we aan te zorgen voor een opgeruimde kamer.

Heeft u nog vragen?

Stel ze gerust. De verpleegkundige adviseert u graag. We zijn elke dag vanaf 11.00 uur telefonisch bereikbaar voor de contactpersoon op telefoonnummer (070) 210 2043.

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie