Verpleegafdeling Longgeneeskunde Zoetermeer

Laatste wijziging: 24-07-2025 Foldernummer: 5015


U wordt opgenomen op de verpleegafdeling voor Longgeneeskunde in HagaZiekenhuis Zoetermeer. Met deze informatie maken wij u graag wegwijs op onze afdeling.

De afdeling

Op afdeling longgeneeskunde worden patiënten opgenomen die bij een longarts onder behandeling zijn. Er zijn drie - vierpersoonskamers, 1 - tweepersoonskamer met eigen toilet en drie – eenpersoonskamers, waarvan 1 sluiskamer, alledrie met eigen badkamer. Op de afdeling liggen ook patienten van het specialisme neurologie. Er is één vierpersoonskamer die gebruikt wordt voor de neurologie, de stroke-unit. De kamers kunnen gemengde kamers zijn, waar mannen en vrouwen liggen. Mocht u hiertegen bezwaar hebben, geef dit dan aan bij de verpleegkundige. Als het mogelijk is, wordt met uw wens rekening gehouden. Elke patiënt heeft op de kamer een persoonlijke kast. Bij de vierpersoonskamer zit het toilet op de gang.

Contactpersoon

De voor u verantwoordelijke verpleegkundige informeert u en de door u aangewezen contactpersoon of wettelijk vertegenwoordiger over uw situatie of behandeling. Om uw privacy te waarborgen en om te voorkomen dat onnodig dezelfde informatie wordt gegeven, spreken wij met u een 1e en een 2e contactpersoon af. Alleen aan hen verstrekken wij, indien gewenst, verpleegkundige informatie. De contactpersoon kan de verpleegkundige altijd tijdens het middagbezoek aanspreken. Het middagbezoek is van 15:30 tot 19.30 uur. De bezoektijden van de stroke-unit en covid-patienten wijkt hiervan af. Uiteraard kunt u ook telefonisch contact met ons opnemen. Voor medische informatie kunt u uitsluitend bij de arts terecht. Wilt u een persoonlijke afspraak of een familiegesprek, dan kunt u via de verantwoordelijk verpleegkundige een afspraak maken met de arts.

Telefonisch zal er geen medische informatie gegeven. Indien u een niet medische vraag heeft, verzoeken wij te bellen na 11.00 uur.

Medicatie

Neem altijd een actueel medicatieoverzicht mee. Dit overzicht kunt u opvragen bij uw eigen apotheek. U kunt ook de medicijnen die u gebruikt in de oorspronkelijke verpakking meenemen. Tijdens uw opname worden de medicijnen door het ziekenhuis verstrekt. Om fouten te voorkomen, verzoeken wij u om de verpleegkundige niet te storen tijdens het uitdelen van medicatie. De verpleegkundige is te herkennen aan het gele hesje.

Kostbaarheden

Wij adviseren u om kostbaarheden of waardevolle bezittingen thuis te laten. Mocht u toch iets meenemen, berg dit dan op in uw persoonlijke kast op uw kamer. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal.

Informatie over uw gezondheidstoestand

De verantwoordelijk verpleegkundige is het eerste aanspreekpunt die u informatie kan geven over uw gezondheidstoestand. Daarnaast kunt u ook informatie krijgen bij uw zaalarts of longarts, die de zorg tijdens uw opname coördineert. U ziet uw zaalarts dagelijks. U kunt eventueel een afspraak maken met de zaalarts voor nadere informatie. Dit kunt u aangeven bij uw verantwoordelijk verpleegkundige. Houdt u er rekening mee dat deze afspraak meestal plaatsvindt tijdens het middagbezoek. Het kan een paar dagen duren voordat de resultaten van een onderzoek bekend zijn, daarom kan er niet altijd meteen een gesprek worden gepland.

De eindverantwoordelijkheid voor uw behandeling in ons ziekenhuis ligt bij de verantwoordelijke longarts van de afdeling. Bij zijn /haar afwezigheid is er een waarnemer.

Op de afdeling

Werktijden van de verpleegkundigen

De verpleegkundige werkt in verschillende diensten. Hieronder ziet u een overzicht van de verschillende diensten.
Dagdienst   07.30 uur tot 16.00 uur
Dagdienst 2     09.30 uur tot 18.00 uur
Avonddienst     15.00 uur tot 23.30 uur
Nachtdienst     23.15 uur tot 07.45 uur

Artsenvisite

Dagelijks loopt de zaalarts en/of de dienstdoende longarts visite bij u. In het weekend wordt korte, minder uitgebreide visite gelopen, indien medisch nodig vind er overleg plaats met de longarts.

Indien nodig komen er ook andere hulpverleners bij u langs. U kunt daarbij denken aan de fysiotherapeut, diëtist, logopedist, transferverpleegkundige of specialisten van andere afdelingen die om een aanvullend advies zijn gevraagd.

Telefoon en televisie huren

U kunt een telefoon en /of televisie huren. Hiervoor heeft u wel een rekeningnummer nodig. De radiofunctie op de tv is gratis. De aansluiting wordt verzorgd door Patientline. U kunt de televisie en telefoon aanvragen en afmelden via SMS, de code staat op de televisie aangegeven. Aan –en afmelden dient met dezelfde mobiele telefoon te gebeuren.

Eten en drinken

Soms kan het zijn dat u (tijdelijk) niet alles mag eten en drinken. Het is belangrijk dat u of uw familie eerst met de verpleegkundige overlegt of dit is toegestaan. De afdeling heeft een gezamenlijke koelkast. U bent zelf verantwoordelijk voor de voeding en dranken die u in de koelkast zet. Zet altijd een sticker met de naam van de patiënt en de datum op de spullen in de koelkast, dit om verwarring te voorkomen. Producten in de koelkast worden slechts 24 uur bewaard. Wanneer producten langer staan, zullen ze worden weggegooid.

Internet en e-mailen

In dit ziekenhuis is Wifi beschikbaar. Selecteer het Wifi-netwerk: HagaGast. Als u verbonden bent, komt u op het Gasten Portaal. Na het accepteren van de voorwaarden kunt u gebruikmaken van internet.

Pijnbeleid

Pijn staat herstel in de weg en daarom is het belangrijk dat u uw pijnbeleving aangeeft en/of erover praat met de verpleegkundige. Tijdens uw opname in het ziekenhuis wordt u drie keer per dag (08.00, 14.00 en 22.00 uur) gevraagd om uw pijnbeleving aan te geven door middel van een cijfer. Hierbij is 0-1 geen pijn en 9-10 onhoudbare pijn. Met de pijnscore krijgen we meer inzicht in uw pijnbeleving en dit wordt meegenomen in uw (verdere) behandelplan. Voor meer informatie over pijn of de pijnmeting verwijzen wij u naar de folder ‘algemene informatie over pijnbestrijding’.

Reanimatiebeleid

Bij de opname wordt het reanimatiebeleid met u besproken. Dit wordt gedaan met de verantwoordelijke zaalarts of supervisor.

Patiëntendossier

Na uw opname wordt uw patiëntendossier digitaal bewaard. U heeft recht op inzage in uw dossier en u kunt dit bespreken met uw verantwoordelijk arts. Meer informatie over i nzage en opvragen medische gegevens, vindt u op onze website, www.HagaZiekenhuis.nl

Weer naar huis

Voordat u naar huis gaat, heeft de verpleegkundige een ontslaggesprek met u. U krijgt (schriftelijke) informatie mee over wat wel en niet kan in uw thuissituatie. Indien u een recept voor medicatie nodig heeft zal dit naar uw eigen thuisapotheek gefaxt worden. Hier kunt u de medicatie ophalen of dit laten bezorgen. Al tijdens uw opname zal met u besproken worden of er zorg of andere hulp nodig is in de thuissituatie. Indien nodig krijgt u extra papieren mee.

De eerste 24 uur na uw ontslag kunt u bij problemen contact opnemen met de afdeling Longgeneeskunde via telefoonnummer: (079) 346 2264.

Na 24 uur ontslag kunt u contact opnemen met uw huisarts: hij of zij zal u eventueel verder verwijzen.

Klachten

Waar mensen werken worden fouten en vergissingen gemaakt. We doen er alles aan om dit te voorkomen. Mocht u toch een klacht of probleem hebben, dan horen we dit graag van u. U kunt uw klacht of probleem bespreken met de verantwoordelijk verpleegkundige of de arts. U kunt uw klacht ook kenbaar maken aan de klachtenfunctionaris.

Tot slot

Heeft u naar aanleiding van deze folder nog vragen? Aarzelt u dan niet om contact op te nemen met de polikliniek Longgeneeskunde.

Polikliniek Longgeneeskunde locatie Zoetermeer
route nummer: 49
bereikbaar: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 - 16.30 uur
telefoon: (079) 346 2883
E-mail secretariaat Longgeneeskunde: polilong@hagaziekenhuis.nl

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie