Opname op de afdeling Verloskunde Zoetermeer
Laatste wijziging: 29-11-2023 Foldernummer: 5457
U bent opgenomen op de afdeling Verloskunde en onder behandeling van de vakgroep gynaecologie.
Algemeen
De hoofdbehandelaar is uw arts. Hij of zij is verantwoordelijk voor het hele medische proces en zorgt onder andere voor een goede afstemming van de zorg tussen de zorgverleners. In de regio Zoetermeer en omgeving is de verloskundige zorg gewaarborgd door samenwerking van alle betrokken zorgverleners en organisaties in het VSV (Verloskundig Samenwerkings Verband).
Uw hoofdbehandelaar is in principe de arts die u heeft opgenomen of betrokken was bij uw opname. Als u op de polikliniek reeds bekend bent bij een van de gynaecologen, zal deze arts ook tijdens de opname uw hoofdbehandelaar zijn (tenzij anders aan u gecommuniceerd is).
Tijdens de opname kunt u verschillende gynaecologen en klinisch verloskundigen treffen, die de dagelijkse zorg uitvoeren. U zult niet altijd dagelijks uw hoofdbehandelaar spreken. Deze is echter nauw betrokken bij het medische beleid en zet de grote lijnen uit. De hoofdbehandelaar zal indien nodig ook andere specialisten en/of een diëtiste of fysiotherapeut inschakelen om een deel van uw behandeling uit te voeren. In de weekenden, avonden en nachten is een dienstdoende gynaecoloog aanwezig of bereikbaar voor spoedgevallen.
Visite en vragen
Bijna dagelijks wordt er op de afdeling visite gelopen door de gynaecoloog en/of klinisch verloskundige. Hierbij is een verpleegkundige aanwezig. De verpleegkundige is uw eerste aanspreekpunt en heeft een belangrijke rol bij het informeren van u. Ook bij vragen kunt u bij deze persoon terecht. Waar mogelijk zal zij uw vragen zelf beantwoorden. Indien nodig zal de klinisch verloskundige of gynaecoloog worden gevraagd uw vragen te beantwoorden.
Verblijf
Er komt dagelijks een voedingsassistente bij u langs en u zult regelmatig een interieurverzorger aantreffen op de afdeling. Wanneer bij u bloedonderzoek nodig is, komt een analist bloed afnemen. Deze zal iedere keer naar uw naam en geboortedatum vragen of naar uw polsband kijken. Uw medewerking hierbij is onmisbaar. Alleen op die manier kan het laboratorium ervoor zorgen dat bij de juiste patiënten bloed wordt afgenomen.
Bezoektijden afdeling
gehele dag, maar rekening houden met rustmomenten en medepatiënten tenzij anders afgesproken
Legitimeren
De zorgverzekeringwet verplicht ziekenhuizen om de identiteit van de verzekerden te controleren. Dit kan gebeuren door middel van een geldig rijbewijs, paspoort of identiteitskaart. Bij het maken van de eerste afspraak of als het eerste contact een opname is wordt om een legitimatiebewijs gevraagd. Het daarop vermelde Burger Service Nummer wordt genoteerd. Hoewel iedereen verplicht is een legitimatiebewijs bij zich te dragen, bestaat bij het ontbreken ervan de mogelijkheid het binnen 24 uur te laten controleren.
Verzekeringspapieren
Het is noodzakelijk dat u geldige verzekeringspapieren en een polisnummer bij u heeft. Indien u geen verzekeringspapieren kunt aantonen of niet verzekerd bent, dient u voor de opname een garantieverklaring te ondertekenen en kan er om een vooruitbetaling worden gevraagd.
Recht op inzage van uw dossier
U heeft recht op inzage van uw dossier. U mag alle gegevens uit uw dossier inzien die over uzelf gaan. Uw dossier mag alleen door anderen worden ingezien als u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Uw dossier wordt minimaal vijftien jaar bewaard. Na die tijd wordt uw dossier vernietigd, tenzij er redenen zijn om dit langer te bewaren. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op onze website.
Reanimatiebeleid
Bij opname op de afdeling wordt een reanimatiebeleid geregistreerd, ongeacht de reden van opname. Mocht u, om wat voor reden bij een hartstilstand niet gereanimeerd willen worden, dan kunt u dit kenbaar maken aan de verloskundige hulpverlener.
Ontslag en nacontrole
Wij streven er naar u tijdig te informeren over de datum van ontslag. Als de gynaecoloog heeft vastgesteld, dat u weer naar huis kan, wordt dat meteen met u besproken. De receptioniste van de afdeling maakt voor u zo nodig een nacontrole afspraak bij de polikliniek Gynaecologie/Verloskunde.
Huisarts en eerstelijns verloskundige
Uw huisarts en/of eerstelijns verloskundige worden door de gynaecoloog op de hoogte gehouden van uw behandeling en eventuele nazorg. Het kan ook zijn, dat u in het ziekenhuis graag zelf met uw huisarts of eerstelijns verloskundige wilt praten. U kunt dan een afspraak met hem/haar maken of de verpleegkundige vragen dit voor u te doen.
Klachten
Iedere dag worden in een ziekenhuis veel mensen geholpen. Het is onvermijdelijk dat daarbij wel eens fouten of vergissingen worden gemaakt, ook al doen we er alles aan om die te voorkomen. Heeft u klachten of problemen, laat ons dit dan zo snel mogelijk weten. Wellicht kunnen wij er direct iets aan doen of iets van uw opmerkingen leren.
Bespreek uw klachten in de eerste plaats met degene die u verantwoordelijk acht voor datgene waarover u klaagt, zoals uw gynaecoloog, klinisch verloskundige of de verpleegkundige. Als het u niet lukt uw klacht met de betrokken medewerker te bespreken of als u dit moeilijk vindt, kunt u zich wenden tot de klachtenfunctionaris. Dit kan zowel mondeling, telefonisch als schriftelijk.
Met de klachtenfunctionaris kunt u uw klacht bespreken. De klachtenfunctionaris informeert u over de mogelijkheden om uw klacht te behandelen, zodat u daar een keuze in kunt maken. Informatie over het klachtentraject binnen het HagaZiekenhuis Zoetermeer is te verkrijgen via onze website.
Meer informatie
Uitgebreidere informatie is terug te vinden in het opnameboekje HagaZiekenhuis Zoetermeer en op www.vsvzoetermeer.nl over het VSV.
Wat vindt u van deze patiënteninformatie?
Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.
Spreekt u geen of slecht Nederlands?
De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.
Do you speak Dutch poorly or not at all?
This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.
Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?
Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.
Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?
Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.
إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.