Op de Spoedeisende Hulp
Laatste wijziging: 27-03-2025 Foldernummer: 5662
De SEH biedt 24 uur per dag, 7 dagen per week medische en verpleegkundige hulp aan patiënten met een acute, spoedeisende aandoening. In deze folder kunt u lezen wat er gebeurt op de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH) van het HagaZiekenhuis Zoetermeer.
Aankomst
U heeft zich gemeld aan de gezamenlijk inschrijfbalie van de HAP en de SEH. Een medewerker heeft een aantal gegevens genoteerd zoals uw personalia en de rede van komst. Hierna wordt u gevraagd in de wachtkamer plaats te nemen. Wij verzoeken u om niet te eten en te drinken voordat uw behandeling bekend is. Een behandeling of operatie kan uitgesteld worden als u zich niet aan dit voorschrift houdt.
Triage
Nadat u zich heeft gemeld aan de inschrijfbalie, word u zo spoedig mogelijk binnengehaald door een verpleegkundige die de triage uit zal voeren. Er wordt naar uw klachten gevraagd en aan de hand van een triagesysteem wordt uw klacht in één van de vijf urgentiegroepen ingedeeld. (Rood, Oranje, Geel, Groen of Blauw) Bij Rood getrieerde patiënten is de meeste haast geboden, elke volgende kleur is minder urgent. Nadat u bent getrieerd, word u verzocht opnieuw plaats te nemen in de wachtkamer.
Wachttijden
We realiseren ons dat het wachten op deskundige hulp vervelend is en we behandelen patiënten in principe zoveel mogelijk op volgorde van binnenkomst. Toch kan het voorkomen dat u lang moet wachten en dat andere mensen soms eerder door een arts gezien worden dan u. Redenen hiervoor kunnen zijn:
- Er komt een patiënt in levensgevaar binnen, deze patiënt gaat altijd voor.
- Er komt een patiënt binnen met een hogere urgentieklasse dan de klasse waarin uw klacht is getrieerd.
- Jonge kinderen met dezelfde aandoening worden in een hogere klasse getrieerd.
- De voor u benodigde behandelkamer is nog bezet.
Onderzoek/behandeling
Een verpleegkundige brengt u naar de behandelkamer. De behandelruimte van de SEH is klein. Wij vragen u dan ook om met niet meer dan één begeleider bij de patiënt aanwezig te zijn in de behandelkamer.
Een arts onderzoekt u en legt uit wat er verder moet gaan gebeuren. U kunt het altijd vragen als u iets niet begrijpt.
- Het bloedonderzoek duur minimaal een uur.
- Ook voor het maken van een röntgenfoto kan een wachttijd ontstaan als er bij meerdere patiënten tegelijkertijd een foto moet worden gemaakt. En ook het beoordelen van de foto kost tijd.
Hierdoor kunnen tijdens de behandeling wachttijden ontstaan. Ook kan het zijn dat de arts besluit met een andere arts te overleggen. Indien deze bezig is met een andere patiënt, zorgt ook dit weer voor een langere wachttijd.
Algemene informatie
Voor begeleiders en patiënten die niet (meer) nuchter hoeven te zijn geldt het volgende: Koffie en thee zijn beschikbaar in een automaat
in de wachtkamer.
Soms is er een vrijwilliger aanwezig die langs komt om te vragen of u wat wilt eten en of drinken.
Ook kunt u het restaurant in de centrale hal terecht voor een broodje/warme maaltijd en een drankje. Deze is geopend van maandag tot
vrijdag van 08:00-18:00, in het weekend is het restaurant gesloten.
In het kader van uw en onze veiligheid hangen er op de afdeling diverse beveiligingscamera’s.
Klachten
We doen er alles aan om uw bezoek aan onze afdeling zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Het kan echter voorkomen dat u niet tevreden bent over de gang van zaken tijdens uw bezoek. Als u opmerkingen, klachten of suggesties heeft, dan vernemen wij dit graag van u.
Dit kunt u mailen naar: klachtenfunctionaris@hagaziekenhuis.nl
Wat vindt u van deze patiënteninformatie?
Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.
Spreekt u geen of slecht Nederlands?
De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.
Do you speak Dutch poorly or not at all?
This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.
Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?
Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.
Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?
Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.
إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.