Thuisbehandeling met immunoglobulinen per infuus

Laatste wijziging: 15-10-2024 Foldernummer: 5794


Via een infuus krijgt u immunoglobulinen. We noemen dit een ‘intraveneuze’ behandeling. Uw arts heeft dit middel voorgeschreven. Bij sommige ziekten is een langere behandeling nodig. Deze behandeling kunt u dan ook thuis krijgen. Wij noemen dat een thuisbehandeling. In deze folder vertellen wij daar meer over.

Wie regelt mijn thuisbehandeling?

Uw arts regelt deze thuisbehandeling samen met de HagaApotheek (apotheek van het HagaZiekenhuis).

Uw arts zorgt samen met de HagaApotheek ervoor dat bij uw thuisbehandeling:

  • Een verpleegkundige bij u komt om het infuus met immunoglobulinen aan te sluiten.
  • De medicijnen die naast de immunoglobulinen nodig zijn worden thuisbezorgd.
  • Uw eigen apotheek en huisarts via Het Landelijk SchakelPunt (LSP) kunnen zien, dat u immunoglobulinen thuis krijgt. Op de website van www.volgjezorg.nl kunt u zien of u hier al toestemming voor hebt gegeven.

Wie geeft mij de medicijnen?

Het HagaZiekenhuis werkt samen met een opgeleide groep verpleegkundigen. Ze zijn opgeleid om onder andere deze therapie te mogen geven. Eén van hen komt bij u thuis.

Hoe werkt een infuustoediening thuis?

De verpleegkundige neemt de immunoglobulinen en alle infuusmaterialen die nodig zijn voor de toediening mee. U krijgt een speciaal infuus voor de toediening van de immunoglobulinen. Dat infuus heet een perifeer infuus.

De verpleegkundige:

  • Sluit het infuus aan.
  • Dient de immunoglobulinen toe per infuus.
  • Verwijdert het infuus als de toediening klaar is.
  • Controleert of er nog voldoende medicijnen die nodig zijn bij deze toediening in huis zijn.
  • Plant een nieuwe toedienafspraak in.

Is deze thuisbehandeling veilig?

Onderzoek heeft laten zien, dat infuustherapie thuis veilig is. De eerste 2 keer vinden altijd plaats in het ziekenhuis. Wij kunnen dan uw reactie zien op het medicijn.

Bij elk medicijn kan een allergische reactie ontstaan. Bij de immunoglobulinen kan dit zelfs nog na langer gebruik voor komen. De kans hierop is klein. Als er toch een allergische reactie ontstaat, dan weet uw verpleegkundige wat hij/zij moet doen. U heeft voor deze situatie ook medicijnen thuisbezorgd gekregen van de HagaApotheek. Dit noemen we een ‘noodset’.

De verpleegkundige blijft tijdens de therapie bij u. Zo kan hij/zij erop letten dat uw therapie van begin tot eind veilig verloopt.

Wat kost deze thuisbehandeling?

De immunoglobulinen per infuus worden vergoed door uw zorgverzekeraar. Het kan zijn dat er aanvullende kosten voor de zorg zijn. Dit is afhankelijk van uw zorgverzekeraar.

U kunt thuis een bericht van uw zorgverzekeraar ontvangen over het vergoeden van extra materialen, die nodig zijn voor de thuisbehandeling. Deze brief kunt u aan de verpleegkundige die bij u thuis komt afgeven. Wij kunnen dit bericht dan in onze administratie opnemen.

Waar kan ik extra informatie vinden over mijn immunoglobulinen?

U heeft een bijsluiter van het antibioticum ontvangen bij de eerste levering. Wilt u liever de belangrijkste informatie uit de bijsluiter in een filmpje uitgelegd krijgen? Ga naar www.kijksluiter.nl.

  • Klik op 'Start mijn KIJKsluiter'.
  • Kies bij plaatsnaam 'Den Haag', typ 'Haga' en de HagaApotheek wordt gekozen.
  • Vul de naam van uw immunoglobuline in.
  • Vul in man/vrouw en leeftijdscategorie.
  • Start de video.

Is thuisbehandeling niet meer mogelijk of wilt u stoppen met de thuisbehandeling?

Het kan voorkomen dat de verpleegkundige een keer niet bij u thuis kan komen. Als dit zo is, nemen wij contact met u op. We bespreken dan of er een andere verpleegkundige langs kan komen of dat de afspraak verzet kan worden. U kunt de therapie voor een keer ook weer in het ziekenhuis krijgen.

Wilt u zelf de therapie thuis stoppen? Bespreek dit dan met uw arts of de verpleegkundige die bij u thuiskomt.

Met wie kan ik contact opnemen?

Heeft u vragen over uw thuisbehandeling?
Neem dan contact op met de afdeling waarvan u de thuisbehandeling krijgt.
Dit kan:

  • van maandag tot en met vrijdag
  • tussen 9.00 en 17.30 uur
  • via de telefoonnummers hieronder

Bij inhoudelijke vragen over uw behandeling of afspraken in het ziekenhuis:
Secretariaat Hematologie
Telefoon: (070) 210 2556

Secretariaat Neurologie
Telefoon: (070) 210 2381

Bij vragen over de organisatie en planning over uw behandeling thuis:
HagaApotheek
Telefoon: (070) 210 2021

Wat vindt u van deze patiënteninformatie?

Wij horen graag uw mening over deze folder. Wilt u na het lezen enkele vragen beantwoorden? U vindt de vragen via deze link: https://folders.hagaziekenhuis.nl/2228. Dank u wel.

Spreekt u geen of slecht Nederlands?

De informatie in deze folder is belangrijk voor u. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

Do you speak Dutch poorly or not at all?

This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?

Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?

Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.

Deel deze informatie